Page 35 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 234
P. 35
تاریخ
قد به کار م یرفته است و در شکل زیر نمایان است .این کفش
عمدتاً زیر لباس پنهان میماند ولی جلوه از ثروتمندی صاحب
خود بود زیرا کســی که لباس گرانقیمت به تن م یکرد چنین
کفش هم به پا م یکرد تا از کثیف شدن کفش جلوگیری کند.
زن ونیزی با دامن متحرک به تن .اثری متعلق به ســال 1563
که در موزهی متروپولیتن نیویورک قرار دارد.
پایپوش زیرهبلند نیز که جلوهای از موقعیت اجتماعی و هویت
زنــان بود قرنها پیش از آن از نمادهای فرهنگ در آســیا بود.
وقتی اقلیت قومــی منچو در ســال 1644در جین به قدرت
رسید خمیدهســازی پای زنان را که اکثیریت قومی هان انجام
م یدادند تا تشــخص زنانهی خود را نشــان دهند ممنوع کرد.
اما زنان منچو کفشهای چشــ مگیر زیرهبلند م یپوشیدند که
شکل طبیعی پا را حفظ م یکرد .این کف شها که احتمالاً متأثر
از چوپایــن غربی بودند قوم منچــو را به لحاظ فرهنگی از قوم
هان متمایز کرد .چون راه رفتن با این کفشها دشوار بود طرز
خاصی باید قدم برداشــت که هنوز در فرهنگ منچو محبوبیت
دارد.
صندل ژاپنی موســوم به گتا که دارای زیرهی چوبی دندانهدار
اســت و در اصل از فرو رفتن پای کشاورز در مزارع پرگلولای
برنج جلوگیری م یکرد به لحاظ شــکلی شــبیه نعلین است .پا
و لباس را بالا نگه داشــتن تا بر اثر تماس با خاک آلوده نشود
همچنان پس از تبدیل شــدن به صندل کشیشی هم بخشی از
کارکرد گتا است .گتا به پایپوشی متعارف در ژاپن تبدیل شده
است اما ممتازترین آنها در پای بلندپایهترین دربار یها است.
شــرکتهای پرادا ،ویندرینسترا ،ویوین وســتوود ،بت لوین و
نوریتاکا تاتهانا در طراحی محصولات خود از گتا اثر پذیرفت هاند.
به طور ســنتی گتا را با جورا بهایی شبیه دستکش به نام تابی
میپوشند که مارتین مارگیلا از آن تأثیر پذیرفته است.
صندل گتــا در تابلوی مهتاب کــوروا 1886 ،اثر نقاش ژاپنی
تسوکیوکا یوشیتوشی()1839-1892
قر نها تجارت ،جنگ ،کشورگشایی و گردشگری باعث برخورد
غرب و شــرق بوده است و اشــتیاق غرب به پسندهای عجیب
و غریب شــرق هرگز فروکش نکرده اســت .منجوقدوزیها و
گلدوز یهــای ظریــف روی دمپاییهای ترکــی بر طرحهای
امروزی پیترو یانتورنی و روژه ویویه اثر گذاشته است .طرحهای
متمایز چینیهای مینگ را میتوان در پاشنههای رودارت سراغ
گرفت و نگارههای خا لکوب یهای ســبک ژاپنی در چکمههای
بنددار ژان پل گوتیه به چشــم م یخــورد .ویویه هم از پرهای
آبی ماهیخورک ســینه ســفید که در چین دوران امپراتوری
در تزیین پوشــاک به کار م یرفت درتزیین پاشــنههای چوک
استفاده کرده است.
شمــاره l۲34مهرماه23 ۱۴۰4

