Page 35 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 234
P. 35

‫تاریخ‬

                           ‫قد به کار م ‌یرفته است و در شکل زیر نمایان است‪ .‬این کفش‬
                           ‫عمدتاً زیر لباس پنهان می‌ماند ولی جلوه از ثروت‌مندی صاحب‬
                           ‫خود بود زیرا کســی که لباس گران‌قیمت به تن م ‌یکرد چنین‬
                           ‫کفش هم به پا م ‌یکرد تا از کثیف شدن کفش جلوگیری کند‪.‬‬
                           ‫زن ونیزی با دامن متحرک به تن‪ .‬اثری متعلق به ســال ‪1563‬‬

                                          ‫که در موز‌هی متروپولیتن نیویورک قرار دارد‪.‬‬
                           ‫پایپوش زیر‌هبلند نیز که جلوه‌ای از موقعیت اجتماعی و هویت‬
                           ‫زنــان بود قرن‌ها پیش از آن از نمادهای فرهنگ در آســیا بود‪.‬‬
                           ‫وقتی اقلیت قومــی منچو در ســال ‪ 1644‬در جین به قدرت‬
                           ‫رسید خمیده‌ســازی پای زنان را که اکثیریت قومی هان انجام‬
                           ‫م ‌یدادند تا تشــخص زنانه‌ی خود را نشــان دهند ممنوع کرد‪.‬‬
                           ‫اما زنان منچو کفش‌های چشــ ‌مگیر زیر‌هبلند م ‌یپوشیدند که‬
                           ‫شکل طبیعی پا را حفظ م ‌یکرد‪ .‬این کف ‌شها که احتمالاً متأثر‬
                           ‫از چوپایــن غربی بودند قوم منچــو را به لحاظ فرهنگی از قوم‬
                           ‫هان متمایز کرد‪ .‬چون راه رفتن با این کفش‌ها دشوار بود طرز‬
                           ‫خاصی باید قدم برداشــت که هنوز در فرهنگ منچو محبوبیت‬

                                                                              ‫دارد‪.‬‬
                           ‫صندل ژاپنی موســوم به گتا که دارای زیره‌ی چوبی دندانه‌دار‬
                           ‫اســت و در اصل از فرو رفتن پای کشاورز در مزارع پرگل‌ولای‬
                           ‫برنج جلوگیری م ‌یکرد به لحاظ شــکلی شــبیه نعلین است‪ .‬پا‬
                           ‫و لباس را بالا نگه داشــتن تا بر اثر تماس با خاک آلوده نشود‬
                           ‫همچنان پس از تبدیل شــدن به صندل کشیشی هم بخشی از‬
                           ‫کارکرد گتا است‪ .‬گتا به پایپوشی متعارف در ژاپن تبدیل شده‬
                           ‫است اما ممتازترین آن‌ها در پای بلندپایه‌ترین دربار ‌یها است‪.‬‬
                           ‫شــرکت‌های پرادا‪ ،‬ویندرینسترا‪ ،‬ویوین وســتوود‪ ،‬بت لوین و‬
                           ‫نوریتاکا تاتهانا در طراحی محصولات خود از گتا اثر پذیرفت ‌هاند‪.‬‬
                           ‫به طور ســنتی گتا را با جورا ‌بهایی شبیه دستکش به نام تابی‬

                                 ‫می‌پوشند که مارتین مارگیلا از آن تأثیر پذیرفته است‪.‬‬
                           ‫صندل گتــا در تابلوی مهتاب کــوروا‪ 1886 ،‬اثر نقاش ژاپنی‬

                                                ‫تسوکیوکا یوشی‌توشی(‪)1839-1892‬‬
                           ‫قر ‌نها تجارت‪ ،‬جنگ‪ ،‬کشورگشایی و گردشگری باعث برخورد‬
                           ‫غرب و شــرق بوده است و اشــتیاق غرب به پسندهای عجیب‬
                           ‫و غریب شــرق هرگز فروکش نکرده اســت‪ .‬منجوق‌دوزی‌ها و‬
                           ‫گل‌دوز ‌یهــای ظریــف روی دم‌پایی‌های ترکــی بر طرح‌های‬
                           ‫امروزی پیترو یانتورنی و روژه ویویه اثر گذاشته است‪ .‬طرح‌های‬
                           ‫متمایز چینی‌های مینگ را می‌توان در پاشنه‌های رودارت سراغ‬
                           ‫گرفت و نگاره‌های خا ‌لکوب ‌یهای ســبک ژاپنی در چکمه‌های‬
                           ‫بنددار ژان پل گوتیه به چشــم م ‌یخــورد‪ .‬ویویه هم از پرهای‬
                           ‫آبی ماهی‌خورک ســینه ســفید که در چین دوران امپراتوری‬
                           ‫در تزیین پوشــاک به کار م ‌یرفت درتزیین پاشــنه‌های چوک‬

                                                                 ‫استفاده کرده است‪.‬‬

‫شمــاره‪ l۲34‬مهرماه‪23 ۱۴۰4‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40