Page 30 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 234
P. 30

‫بازار‬

                                                                                       ‫چگونه بفهمیم‬
                                                                                      ‫که مشتریان چه‬

                                                                                          ‫م ‌یخواهند؟‬

                                   ‫محصولاتم را بی ‌شتر عرضه یا بازاریابی کنم‪.‬‬         ‫این پرســش بزرگ تولیدکنندگان و توزی ‌عکنندگان کالا و محصولات است که چگونه‬
‫‪ -3‬شــیوه تبلیغاتی بــرای تبلیغ این مدل کفش چیســت؟ (این موضوع بر اســاس‬              ‫بفهمیــم مشــتریان از چه چیزی خو ‌ششــان م ‌یآید؟ اگر بدانید که مشــتریان چه‬
                                                                                      ‫م ‌یخواهند کار شما راحت م ‌یشود و همان کالا یا حداقل شبیه به آن را تولید م ‌یکنید‬
                   ‫بخ ‌شبندی مشتریان (‪ )segmentation‬مشخص م ‌یشود)‬
‫‪ -4‬آیا قیمت محصول شــما مورد پسند عموم مشتریان است یا آن که از تمایل آ ‌نها‬                                      ‫و به اصطلاح بازار را م ‌یگیرید‪ .‬چه چیزی بهتر از این!‬
‫برای خرید کفش شــما کاسته اســت‪ .‬چه گرو‌هها و اقشاری به این قیمت کالا تمایل‬           ‫واقعیت این اســت که فهمیدن آنچه مشــتریان م ‌یخواهند کار آســانی نیست‪ .‬برای‬
                                                                                      ‫فهمیدن این موضوع ابتدا باید یک موضوع را ب ‌هطور واضح مشــخص کنید‪ .‬اینکه شما‬
                                                  ‫بی ‌شتری نشان م ‌یدهند‪.‬‬             ‫چه کالایی را م ‌یتوانید ب ‌هصرفه تولید کنید‪ .‬حالا وقت آن اســت که بفهمید این کالا‬
‫‪ -5‬اگر مورد پسند نبوده چه دلایلی داشته است و باید چه اصلاحاتی در آن انجام دهید‬        ‫مورد پسند کدام قشر است‪ .‬یعنی با بخ ‌شبندی بازار ‪ ،‬محصول خود را مشخص کنید و‬
                                                                                      ‫ببینید مخاطبان اصلی شما در چه بخ ‌شهایی با چه ویژگ ‌یهایی قرار دارند‪ .‬در این مقاله‬
                                                 ‫تا بتوانید از آن بهره ببرید‪.‬‬         ‫قصد نداریم به موضوع بخ ‌شبندی مشــتریان بپردازیم بلکه م ‌یخواهیم بدانیم چگونه‬
‫تحقیقات بازار به غیر از شناخت خواست مشتریان از حیف و میل هزین ‌ههای سازمانی‬           ‫باید مشــتریان را بشناسیم‪ .‬در این زمان روشــی به نام تحقیقات بازار (‪Marketing‬‬
‫هم جلوگیری م ‌یکند‪ .‬یعنی ب ‌هجای آن که ب ‌هصورت سنتی از خواست مشتریان با تمایل‬        ‫‪ )research‬بــه تولیدکنندگان کمک م ‌یکند‪ .‬تحقیقــات بازاریابی یکی از قو ‌یترین‬
‫به خواست عمومی نسبت به نوع خاصی مدل کفش مطلع شوید‪ ،‬کافیست یک نمونه‬                    ‫ابزارهای تصمی ‌مســازی برای مدیران است‪ .‬در تعریفی ساده تحقیقات بازاریابی یعنی‪:‬‬
‫را به محققان بسپارید تا آ ‌نها با پیمایش روی جامع ‌ههای آماری خود نتایج را به شما‬     ‫مجموعه تحقیقات علمی که تمایلات مشــتریان را بــرای خرید یک یا چند نوع کالا‬
‫منعکس کنند‪ .‬این اطلاعات با توجه به این این که با رو ‌شهای دقیق آماری سنجیده‬           ‫و خدمات مشــخص م ‌یکند‪ .‬اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار در کنار تجربه مدیران‪،‬‬
‫م ‌یشــود با میزان خطای بسیار پایین استقبال از کالای شــما را در جامعه مشخص‬           ‫راهنمای اصلی در یافتن بازارها و کالاهای مناسب و به اصطلاح خوش فروش در میان‬

                                                                 ‫م ‌یکند‪.‬‬                                                                        ‫مشتریان است‪.‬‬

                                           ‫برو ‌نسپاری یا تحقیقات فردی‬                                                                    ‫شروع تحقیقات بازار‬
‫برای اجرای یک تحقیق راح ‌تترین و البته گرا ‌نترین راه برو ‌نسپاری آن به افرادی که‬     ‫تحقیقات بازار ســابقه طولانی در علم بازاریابی و تجارت دارد‪ .‬در ابتدا هدف بازاریابی‪،‬‬
‫تخصص این کار را دارند‪ .‬البته که نتایج به دســت آمده از این راه علمی و قابل استناد‬     ‫یافتــن راهی برای افزایش فروش بود اما در طول ‪ 50‬ســال اخیــر اقتصاد و بازارهای‬
‫است و شرک ‌تهایی که این کار را م ‌یکنند معمولا نتایج خود را ضمانت م ‌یکنند‪ .‬این‬       ‫بی ‌نالمللی به فهم و درک جایگاه ممتاز مشتری رسید‌هاند تا جایی که امروز شناخت و‬
‫شــرک ‌تها انواع مختلف تحقیقات دارند که ممکن است ب ‌هوسیله ایمیل‪ ،‬تلفن یا رودرو‬       ‫درک بازار و رفتار مشتریان حرف اول را در میان بازاریا ‌بها م ‌یزند‪ .‬هدف از تحقیقات‬
‫انجام شــود‪ .‬همی ‌نطور ممکن اســت از طریق منابع مکتوب و اطلاعات سازما ‌نهای‬
‫بی ‌نالمللی باشد که قیمت آن ک ‌متر م ‌یشود‪ .‬اما ب ‌هصورت معمول اگر تحقیق در گستره‬                      ‫بازار‪ ،‬شناخت رفتار مشتری پیش از عرضه کالا و پس از آن است‪.‬‬
‫جامعه و به شــکل پیمایش و پرس ‌شنامه انجام شود ح ‌د‌اقل هزین ‌های مابین ‪ 20‬تا‪30‬‬
‫میلیون تومان خواهد داشــت‪ .‬در این محدوده قیمت آمار و نظر ‪ 2‬هزار تا ‪ 5‬هزار نفر‬                                  ‫تحقیقات بازار چه نتایجی به تولیدکننده م ‌یدهد؟‬
‫سنجیده م ‌یشــود و ب ‌هوسیله رو ‌شهای مختلف تحلیل و ســنجیده م ‌یشود و نتایج‬          ‫فرض کنید شما چند نوع مدل کفش جدید تولید کرد‌هاید و م ‌یخواهید بدانید چقدر‬
                                                                                      ‫م ‌یتوانید از آ ‌نها را بفروشید‪ .‬چون اگر این را بدانید م ‌یتوانید جلوتر اقدام به خرید مواد‬
                                               ‫جامعی به شما داده م ‌یشود‪.‬‬             ‫اولیــه لازم بکنید و طبیعتا با خرید حجم بالایی از مواد اولیه در هزین ‌ههای خرید مواد‬
‫شــاید فکر کنید که این صنعت در ایران جدید‪ ،‬تازه وارد و لوکس است اما بهتر است‬          ‫اولیه صرف ‌هجویی خواهید کرد‪ .‬از سوی دیگر برنامه تولید شما تا انتهای فصل مشخص‬
‫بدانید همین امروز شــرک ‌تهای تحقیقات بازاری در ایران فعالیت م ‌یکنند که سالانه‬
‫ب ‌هصورت جامع و روتین و با هزینه بالا به جم ‌عآوری اطلاعات م ‌یپردازند و آن را تحلیل‬                                         ‫م ‌یشود و کار شما راح ‌تتر خواهد بود‪.‬‬
‫م ‌یکنند‪ .‬در نهایت در طول همان سال یا سال آینده این اطلاعات را با قیمت پایی ‌نتر‬                               ‫در این مرحله از تحقیقات بازار ‪ 5‬نتیجه ب ‌هدست م ‌یآید‪:‬‬
                                                                                      ‫‪ -1‬جامعــه (اعم از خریداران یا مغاز‌هداران) چقدر بــه این نوع کفش تمایل دارد یا از‬
                             ‫در بخ ‌شهای مختلف به مشتریان خود م ‌یفروشند‪.‬‬
‫اگر بخواهید خودتان دســت به نوعی تحقیق بازار بزنید باید گفت که قطعا نتایج شما‬                                                  ‫مد ‌لهایی شبیه این خوشش م ‌یآید‪.‬‬
‫علمی و عام نخواهد بود و در بهترین حالت حد ‌سهای خوبی است که یک تولیدکننده‬             ‫‪ -2‬کدام اقشار یا گرو‌هها بی ‌شتر به این مدل کفش تمایل نشان داد‌هاند و باید در کجا‬
‫درباره ذائقه بازار خواهد زد‪ .‬اما حداقل با آشــنا شــدن با شیوه تحقیقات بازار خواهید‬

                                                                                             ‫‪ 18‬شمــاره‪ l۲34‬مهرماه‪۱۴۰4‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35