Page 34 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 234
P. 34
تاریخ
قدرت کف شهای پاشنه بلند
برخاسته از شرق
خاســتگاه کفشهای زیرهبلند و پاشــنه بلند که اکنون در پایپوشهای
زنانهی پســن دروز در غرب ســیطره دارد قرنها قبل در شرق بوده است.
پایپوشهــای بلند در تندیسهای آفرودیت و ســایر زنــان خیالی یونان
باســتان به چشــم م یخورد اما این سبک جلوهای از اشــتیاق یونیان به
ابداعات شرقیان اســت .در واقع برای یونانیان ،شرق و به خصوص رقیب
اصلیشان ایران جلوهای از شیکی بود که به ویژه در مورد پسندهای زنانه
( از جملهی پایپوشهای بلند) این گونه بود .در بســیاری از رســالههای
یونان باســتان نیز از فریبندگی و خطرناکی جذابیت شرقی زنهار دادهاند.
یکی دیگر از سبکهای ایرانی یعنی کفش پاشنهدار که نفرات سوارهنظام
به پا م یکردند تا پاها یشــان از رکاب در نیاید در اواخر قرن شــانزده به
پســندروز غرب راه یافت و اشــراف از آن استفاده م یکردند که در شکل
زیــر م یبینیم .مردان اروپا در دوران ائتلاف نظامی و تجاری با ایران علیه
امپراتوری عثمانی از کفش پاشن هدار ایرانی و حا لوهوای مردانهی آن که
قدرت و ماجراجویی نظامی را بازتاب میداد خوششان آمد.
اثر نقاش ایرانی معین مصور که شاه عباس اول را نشان م یدهد و آبرنگ
نقرهای طلایی به ابعاد 21در 11ســانتیمتر است که در موزهی دانشگاه
هاروارد قرار دارد.
ســایر انواع پایپوش زیره بلند نیز در روند اثرگذاری متقابل بین شــرق و
غرب رونق یافت .مثل صندلهای موســوم بــه نعلین یا قباقیب که زنان
در حمامهای امپراتوری عثمانی به پا م یکردند تا پا یشــان بالاتر از کف
حمام قرار گیرد و خیس نشــود به احتمال زیاد از کفش حمام رومیان به
نام اســکالپونیا سرچشمه گرفته است .نعلین به دلیل آن که با حر مسراها
پیوند داشــت به نماد شیکی در غرب و به ویژه ونیز تبدیل شد .شهر ونیز
از قدیم پیوندهای تنگاتنگی با جهان اسلام داشت .ممکن است کفشهای
زیرهبلنــدی به نام چوپاین که نجی بزادگان و درباریان ونیز دوران نوزایی
همراه با ردای بلند م یپوشیدند نیز متأثر از شکل زیرهبلند نعلین در خاور
نزدیک باشد .البته بارها گفتهاند که چوپاین نقش حفاظتی داشت و سبب
میشــد پا و لباس زنان از کف کثیف خیابا نها فاصله بگیرد اما تحقیقات
اخیر نشانگر آن است که چوپاین در واقع و عمدتاً برای بلندتر جلوه دادن
22شمــاره l۲34مهرماه۱۴۰4

