Page 31 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 234
P. 31

‫بازار‬

                                         ‫‪ -4‬اگر نم ‌یخری دلیل آن چیست؟‬                ‫فهمید که نباید روی حر ‌فهای مردم که مرتبا به شــما در مورد اقبال یک محصول و‬
                                        ‫‪ -5‬آیا این محصول اصلا ‌حپذیر است؟‬             ‫موفق نشــدن محصول دیگر سخن م ‌یگویند‪ ،‬حساب کنید‪ .‬بلکه باید روشی مشخص‬
        ‫‪ -6‬این محصول را برای چه مکا ‌نهایی استفاده م ‌یکنی؟ (مهمانی‪ ،‬کار و ‪)....‬‬
‫ســوالاتی از این دست به شــما برای شــما کمک م ‌یکند تا میزان علاقه مشتری به‬                                                ‫برای دست ‌هبندی اطلاعات داشته باشید‪.‬‬
‫محصو ‌لتان را بســنجید‪ .‬م ‌یتوانید روبروی هر سوال از یک تا ‪ 5‬یک عدد بدهید‪ .‬مثلا‬
‫اگر خیلی راضی بود‪ 5 ،‬و اگر اصلا راضی نبود‪ ،‬یک و اگر احساسی میان این دو داشت‪،‬‬                                                               ‫انواع تحقیقات بازار‬
‫‪ .3‬بگذارید خود فرد عدد را انتخاب کند‪ .‬برخی سوالات هم کیفی هستند و طبیعتا فرد‬          ‫تحقیقات بازار به ‪ 2‬نوع کمی و کیفی و اولیه و ثانویه تقســیم م ‌یشــود‪ .‬در تحقیقات‬
‫باید دلیل موضوع را برای شما تشریح کند‪ .‬معمولا در این روش یک کلید واژه از سوی‬          ‫کمی محاســبات ریاضی روی بســیاری از اطلاعات خام اولیه جم ‌عآوری شده توسط‬
‫مشــتری گفته م ‌یشود‪ .‬مثلا رنگش جلف اســت! یا پاش ‌هاش زیادی بلند است‪ .‬همین‬           ‫کارشناسان انجام م ‌یشود‪ .‬هما ‌نطور که گفتن این اطلاعات معمولا ب ‌هصورت رودرو و با‬
‫تک موارد را دســت ‌هبندی کنید و ببینید چند نفر و از چه قشری به آن اشاره کرد‌هاند‪.‬‬     ‫ارائه پرسشنامه به مردم در نقاط مختلف جغرافیایی انجام م ‌یشود‪ .‬این افراد‪ ،‬تعداد آ ‌نها‬
‫با جم ‌عبندی این اطلاعات در کنار هم م ‌یتوانید نتایج فوکوس گروپ را ب ‌هصورت کلی‬
‫به دست آورید‪ .‬البته اگر بخواهید نتایج شما علمی باشد باید با فرمو ‌لهای خاصی که‬         ‫و مکانی که در آن حضور دارند بر اساس قواعد جمع آوری اطلاعات انتخاب شد‌هاند‪.‬‬
‫اینجا جای گفتن آن نیست اعداد و فراوان ‌یهای ب ‌هدست آمده جمع و تفریق کنید و در‬        ‫در تحقیقات کیفی‪ ،‬افراد غیر تصادفی و متمرکز انتخاب م ‌یشوند چون ب ‌هدنبال سنجش‬
‫انتها درجه اطمینان آن را بگیرید‪ .‬طبیعتا این کار ســختی است اما با نگاه سرسری به‬       ‫عقیده افراد خاصی هستیم‪ .‬مثلا این روش در مورد شیوه سنجش عقیده فروشگا‌هداران‬
‫نتایج فوکوس گرو ‌پتان تقریبا یک نتیج ‌هگیری غیر علمی از تمایل اقشــار مختلف به‬        ‫باغ سپهســالار موثر خواهد بود‪ .‬این تحقیقات تشریحی است و فردی که از آن سوال‬
                                                                                      ‫م ‌یشــود فقط به ســوالات ‪ 4‬گزین ‌های پاســخ نم ‌یدهد بلکه جواب کاملی به پرسش‬
                                             ‫محصو ‌لتان ب ‌هدس ‌تتان م ‌یآید‪.‬‬         ‫م ‌یدهد و حرفش قضاوت در مورد کالای شماســت‪ .‬این روش برای شناسایی اصلاح و‬
                                                                                      ‫بازسازی کف ‌شها بسیار مناسب است‪ .‬داد‌ههای تحقیقات کیفی روی حجم کمتری از‬
                                           ‫نتیج ‌هگیری و تفسیر اطلاعات‬                ‫داد‌هها انجام م ‌یشــود‪ .‬رای ‌جترین روش برای جم ‌عآوری این داد‌هها پرسیدن سوا ‌لهای‬
‫تفسیر اطلاعات و نتایج به دست آمده باید نشان دهد که تمایل گروه مشتریان (فوکوس‬          ‫تشــریحی و در نظر گرفتن محلی برای نوشتن پاسخ و نظرات توسط مشتر ‌یها است‪.‬‬
‫گروپ) به محصول شــما تا چه اندازه است‪ .‬برای این کار از چندین محصول استفاده‬            ‫این نوع تحقیق معمولا در کنار تحقیقات کمی انجام م ‌یشود و به تحلی ‌لهای بیشتری‬
‫کنید و آ ‌نها را در مقایسه با یکدیگر و در کنار هم به مشتری فرضی خود نشان دهید‬
‫و از او نظرســنجی کنید‪ .‬این نظر سنجی حتی م ‌یتواند از طریق ایمیل مارکتینگ با‬                                ‫نیاز دارد‪ .‬اما م ‌یتواند دید عمی ‌قتری از محصول ایجاد کند‪.‬‬

                                          ‫ا ‌سا ‌ماس مارکتینگ هم انجام شود‪.‬‬                                      ‫رو ‌شهای جم ‌عآوری اطلاعات در تحقیقات بازار‬
‫برای مثال‪ :‬در انتهای نظرســنجی از ‪ 5‬کالای شــماره یک‪ ،‬دو‪ ،‬ســه‪ ،‬چهار و پنج باید‬          ‫برای جم ‌عآوری اطلاعات یک تحقیق بازار کمی و کیفی ‪ 3‬روش اصلی وجود دارد‪.‬‬
‫مشخص شود تمایل مخاطب به سمت کدام یک بی ‌شتر بوده و چرا‪ .‬به این ترتیب همه‬              ‫‪ -1‬فکوس کروپ (تشــکیل گروه متمرکزی از مشتر ‌یهای بالقوه و گرفتن بازخورد از‬
‫روی یک نمودار افقی قرار م ‌یگیرند که یک ســر آن تمایل مشتریان و سر دیگر عدم‬
‫تمایل اوســت‪ .‬میانگین تمایل عمومی گروه شما به یک کالا روی این نمودار یک عدد‬                                                                             ‫آ ‌نها)‬
                                                                                                                            ‫‪ -2‬مصاحب ‌هها (حضوری و غیرحضوری)‬
                                                      ‫بین ‪ 1‬تا ‪ 5‬م ‌یگیرد‪.‬‬                                              ‫‪ -3‬نظرسنج ‌یها (حضوری‪ ،‬آنلاین یا ایمیل)‬
‫همی ‌نطور م ‌یتوانید دســته بندی پاس ‌خهای تشــریحی بر اساس کلید واژ‌ههایی مثل‬                                            ‫‪ -4‬پرسشنامه (حضوری‪ ،‬آنلاین یا ایمیل)‬
‫رنگ‪ ،‬جنس‪ ،‬پاخور یا هر چیز دیگر مشــخص کنید عمده مشــکل کفش شما برای‬                   ‫بهترین گزینه از این دســت که اطلاعات را به سرعت به شما م ‌یرساند فوکوس گروپ‬
‫عموم مخاطبان چیســت‪ .‬البته باید دقیقا مشخص باشد که هر جواب مربوط به کسی‬               ‫است‪ .‬یعنی تعداد مشخص از مشتریان کفش از نقاط مختلف با نسبت علمی از طبقات‬
‫از چه قشــری بوده است‪ .‬به این ترتیب‌خواهید فهمید که هر کدام از گرو‌ههای سنی‪،‬‬          ‫اجتماعی و اقتصادی انتخاب و محصول برای آ ‌نها به‌نمایش درآید‪ .‬این افراد ســپس‬
                                                                                      ‫نظرات خودشــان را در قالب پرسشنامه یا مصاحبه در اختیار محققان قرار م ‌یدهند و‬
                    ‫جنسیتی‪ ،‬تحصیلی و ‪ ...‬درباره محصول شما چه نظری دارند‪.‬‬              ‫آ ‌نها در نهایت این اطلاعات را با رو ‌شهای تحلیلی‪ ،‬پردازش م ‌یکنند‪ .‬جدا شود ایجاد‬
‫اصولا نظر اقشار مختلف در مورد یک محصول خوب باید متفاوت باشد‪ .‬مثلا گرو‌ههای‬            ‫یک فوکوس گروپ کار علمی است اما شما هم با در نظر گرفتن برخی موارد م ‌یتوانید‬
‫جوانان از کالایی چون کفش با رنگ قرمز خوششــان بیاید اما گرو‌ههای مس ‌نتر خیر‪.‬‬                    ‫یک گروه قضاو ‌تکننده داشته باشید که در مورد محصو ‌لتان نظر دهند‪.‬‬
‫اما در مورد کالاهای نامطلوب تقریبا از تمامی افراد رای منفی خواهید گرفت‪ .‬بنابراین‬      ‫این گروه باید از اقشار مختلف فارغ از عقیده‪ ،‬سطح تحصیلات و سن باشند‪ .‬در حقیقت‬
‫اصلا نباید ناامید شوید که یک گروه از محصولی ب ‌ه شدت بدش بیایید و افراد دیگر از‬       ‫ماکت کوچکی از تمام جامعه ایران‪ .‬حالا بدون آن که هر کدام از نظر دیگری باخبر شود‬
‫آن محصول خوششان بیایید‪ .‬این اتفاق به معنی آن است که شما باید محصول خود را‬             ‫باید از آ ‌نها نظرشان را در مورد کف ‌شهایتان یا مدل جدید محصولا ‌تتان بپرسید‪ .‬این‬
                                                                                      ‫قســمت کمی پیچیده است‪ .‬اول از همه نباید در محیطی با سرو صدا و شلوغ این کار‬
                 ‫در منطقه و مح ‌لهای فروش همان قشر خاص به فروش برسانید‪.‬‬               ‫را کنید‪ .‬باید فرد ب ‌هراحتی و در فضایی آرام فرصت داشــته باشد روی مصول فکر کند‬
‫در آخر اشــاره به این نکته مهم است که محدود‌ههای زمانی برای تحقیقات بازار خود در‬
‫نظر بگیرید‪ .‬مثلا برای یک محصول فوکوس گروپ نکنید بلکه برای محصولا ‌تتان در یک‬                                                                ‫یا آن را امتحان کند‪.‬‬
‫فصل فوکوس گروپ راه بیاندازید‪ .‬تحقیقات بزر ‌گ مثل تغییر در ســبک و روش تولید را‬                           ‫در مرحله بعدی باید سوالات مشخصی از او پرسیده شود‪ .‬مثلا‬
‫برو ‌نسپاری کنید‪ .‬چون اینجا دیگر صحبت میلیو ‌نها تومان پول است‪ .‬اگر در تغییر سبک‬
‫اشتباه کنید مطمئنا هزینه و زما ‌نتان بسیار زیادی از دست م ‌یدهید بنابراین باید مطمئن‬                       ‫‪ -1‬آیا حاضری چنین کفشی را از مغازه برای خودت بخری؟‬
                                                                                                                  ‫‪ -2‬آیا حاضری به دیگران پیشنهاد بدهی که بخرند؟‬
    ‫در این راه قدم بگذارید و روی چند پیشنهاد جسته و گریخته سرمای ‌هگذاری نکنید‪.‬‬                                           ‫‪ -3‬چقدر پول حاضری برای آن بپردازی؟‬

‫شمــاره‪ l۲34‬مهرماه‪19 ۱۴۰4‬‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36