Page 32 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 234
P. 32

‫مارلوس‬                                      ‫طراحی‬
                                                                  ‫‪ 20‬شمــاره‪ l۲34‬مهرماه‪۱۴۰4‬‬
‫ت ‌نبهومر بانوی‬

‫شیفته طراحی‬

‫طر ‌حهای پیشــگامانه‌ی مارلــوس تن‌بهومر از‬
‫شــیفتگی این بانو به ظرایف ماشین‌افزارهای‬
‫نویــن سرچشــمه م ‌یگیرد‪ .‬بهومر با بررســی‬
‫فضای بیــن کارکردهای درونی و بیرونی آن‌ها‬
‫چگونگی رهایی طراحان از قراردادهای سنتی‬
‫شکل‌بندی را به تصویر کشیده است و م ‌یگوید‪:‬‬
‫رمــز و رازها برای مــن الها ‌مبخش هســتند‪.‬‬
‫منطــق و رمز‌وراز ذاتی ماشــین‌افزارها و زبان‬
‫خــاص کارایی آن‌ها‪ .‬این زبــان بیش از آن که‬
‫آشــکارکننده باشــد پنها ‌نکننده اســت و در‬
‫لایه‌های آن انبوهی از فرص ‌تها برای تفســیر‬

                               ‫وجود دارد‪.‬‬
‫بهمومر در تکاپوی بررسی این گستر‌ههای ناپیدا‬
‫اســت و این نگرش ناهمرنگی که دارد نخست‬
‫در مدرسه‌ی هنر‌های آمهم در کشور زادگاه‌اش‬
‫هلند و سپس در دانشــکده‌ی سلطنتی لندن‬
‫شــکل گرفت‪ ،‬دانشــکده‌ای که در آن طراحی‬
‫فراورد‌ههــا به طراحی پایپــوش را ترجیح داد‪.‬‬
‫بهومر در نقش طراحی فراورد‌هها متوجه شــد‬
‫که کفش ســوژه‌ی بســیار جالب و پیچیده‌ای‬
‫اســت و می‌گوید‪ :‬طراحی پایپــوش آمیزه‌ای‬
‫از تمــام طیف‌های طراحی از موادشناســی تا‬

                           ‫مهندسی است‪.‬‬
‫بهومــر در روش طراحی خود چش ‌مپوشــی یا‬
‫انتقاد از قراردادها را مدنظر دارد تا از شباه ‌تها‬
‫خلاص شــود‪ .‬کارهــای بهومر بدون شــک با‬
‫فاصل ‌هگیــری از جریان اصلــی طراحی و فراخ‬
‫کردن مرزهای طراحی متعارف ســروکار دارد‬
‫تا به حوزه‌های کشف نشده راه یابد به گونه‌ای‬
‫که گریزهای تجربی‌اش به گستره ناشناخت ‌هها‬
‫به تنوع چش ‌مگیری در طرح و مواد خام منجر‬
‫می‌شود و از موانع جنبه‌های عملی تولید کفش‬
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37