Page 29 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 214
P. 29

‫مشخصات معمول بوی چرم‬                   ‫کشــور‪ ،‬سرطان ریه در صدرعوامل مر ‌گهای ناشی از سرطان قرار دارد و‬
‫بوی چرم معمولی آمیز‌های از اجزای مختلف است که پس از تولید چرم‬            ‫حدود ‪ ۵۰‬درصد کل موارد ابتلا به ســرطان هم به ریه ارتباط دارد‪ .‬طبق‬
‫دســتخوش تحول م ‌یشــود و درگذر زمان تغییر م ‌یکند و از رطوبت تاثیر‬      ‫آمار هولناک دیگری در چین هر دقیقه چهار نفر بر اثر بیماری ســرطان‬

                                                       ‫م ‌یپذیرد‪.‬‬                                                                ‫م ‌یمیرد‪.‬‬

                                               ‫بوسنجی چرم‬                                                ‫بعد فرهنگی ناخوشایندی بو‬
‫بوی چرم را کارشناســان آموزش دیده م ‌یســنجند‪ .‬هر خودروســاز‬             ‫برخورد با بوی ناخوشــایند در فرهن ‌گهای مختلف فرق م ‌یکند‪ .‬این‬
‫مشخصات بوآزمایی خاص خودش را دارد که به هم هیچ شباهتی ندارند یا‬           ‫در حالی است که در قلمروی چرم هم بو و استشمام نقش مهمی دارد که‬
‫شباه ‌تشان خیلی کم است‪ .‬در تمامی شیو‌ههای آزمون میزان شدت بو را‬
                                                                                                               ‫چندان به آن توجه نم ‌یشود‪.‬‬
                                              ‫انداز‌هگیری م ‌یکنند‪.‬‬      ‫هــر فرد به طور متوســط روزی ‪ ۲۳‬هزار بار نفس م ‌یکشــد و حدود‬
‫با توجه به آن که هیچ دستگاهی وجود ندارد که بتواند کار بینی انسان‬         ‫‪ ۱۲‬مترمکعب هوا را دم و بازدم م ‌یکند‪ .‬بنابراین انســان را از استشــمام‬
‫را انجام دهد بوســنجی خیلی مبهم و پیچیده است‪ .‬بو برخلاف مثل ًا رنگ‬       ‫گریزی نیســت‪ .‬از طرف دیگر از دســت دادن حس بویایی هم مصیبتی‬
                                                                         ‫اســت و باعث م ‌یشــود حتی غذا خوردن هم د ‌لپذیر نباشد‪ .‬بینی‪ ،‬ابزار‬
                                                       ‫نام ندارد‪.‬‬        ‫کارآمدی برای هشــدار دادن در برابــر گندیدگ ‌یها و در عین حال لذت‬
‫هر خودروســاز معیارهای خاص خودش را دارد و همین به پیچیدگی‬                ‫بردن از غذاهای د ‌لپذیر اســت‪ .‬چه بخواهیم چه نخواهیم وضعیت روانی‬
                                                                         ‫و جســمانی ما تحت تاثیر بوها اســت‪ .‬از لحاظ زیس ‌تشناختی‪ ،‬ژ ‌نهای‬
         ‫دامن م ‌یزند‪ .‬برای مثال معیار برخی شرک ‌تها به قرار زیر است‪:‬‬    ‫گیرنده بویایی اســت که چگونگی بو کشیدن ما را معین م ‌یکنند و علت‬
          ‫و ‌یدبلیو‪ :‬صندلی چرمی باید بویی شبیه چرم داشته باشد‬            ‫تفاوت بویایی افراد با هم نیز هما ‌نها هســتند‪ .‬یعنی چگونگی بویایی یا‬
                                                                         ‫چشایی تا حدی ماهیت ژنتیکی دارد‪ .‬یعنی بویایی هم به خود بو بستگی‬
                             ‫ب ‌یا ‌م دبلیو‪ :‬بهترین بو ب ‌یبویی است‬      ‫دارد هم به تجارب‪ ،‬عواطف یا خاطرات ما بســتگی دارد‪ .‬به عبارت دیگر‪،‬‬
                                 ‫مرسدس‪-‬بنز‪ :‬فقط بوی چرم‬                  ‫بو ماهیت فرهنگی هم دارد و به همین دلیل است که چین ‌یها جور دیگر‬

                                ‫ولوو‪ :‬حداق ‌لسازی تمام انواع بوها‬                                                            ‫بو م ‌یکشند‪.‬‬
                                           ‫آئودی‪ :‬بوی طبیعی‬              ‫به طور خلاصه م ‌یتوان گفت حس بویایی مبتنی بر تداع ‌یهای عاطفی‬
                                                                         ‫سرچشــمه گرفته از تجارب اســت‪ .‬بنابراین بوی چرم عادی در فرهنگ‬
                          ‫فورد‪ :‬هدف نهایی حذف تمام انواع بوها‬
                                                                                                                       ‫چین مطبوع نیست‪.‬‬
‫آزارند ‌هترین ترکیبات مورد استفاده در تودوزی خودرو کدامند؟‬
       ‫‪ 1‬آمین ‌هها‪ :‬مورد استفاده در سالن و دارای بوی ماهی گندیده‬                                                        ‫محیط زیست‬
                                                                         ‫باید از خود بپرسیم در چند دهه گذشته چه تغییری در فراوری چرم‬
   ‫‪ 2‬ترکیبات استر‪ :‬مورد در کام ‌لسازی و دارای بویی شبیه بوی اتر‬
         ‫‪ 3‬آلدییدها‪ :‬مورد استفاده در دباغی و دارای بوی تلخ و تند‬                              ‫رخ داده است که چرم «بویناک» تر شده است؟‬
                ‫‪ 4‬ترکیبات بنزن‪ :‬موجود در ف ‌تلیکور و سینتا ‌نها‬                                        ‫دو محرک مهم وجود داشته است‪:‬‬

‫‪ 5‬کیتو ‌نها‪ :‬مورد اســتفاده در مواد ح ‌لکننده و دارای مزه تلخ و بوی‬      ‫‪ 1‬موضوعات زیســ ‌تمحیطی در صنعت چرم دســتخوش تحول شده‬
                                                           ‫زننده‬                            ‫است و احترام به محیط زیست افزایش یافته است‪.‬‬

               ‫‪ 6‬الک ‌لها‪ :‬ح ‌لکنند‌ههای مورد استفاده در ف ‌تلیکور‬       ‫‪ 2‬اجرای ســامان ‌ههای بازیافت سیالات یا استفاده از بالابا ‌نهایی که در‬
          ‫‪ 7‬ترکیبات نافتنیک‪ :‬مورد استفاده در بایندر کام ‌لسازی‬           ‫مصرف آب صرف ‌هجویی م ‌یکنند که باعث م ‌یشود فرایند شستشو کارایی‬
‫‪ 8‬ترکیبات آلکیل‪ :‬دارای بوی شبیه بنزین و مورد استفاده در ف ‌تلیکور‬
                                                                                                                       ‫ک ‌متری داشته باشد‪.‬‬
                                ‫چگونه معضل بو را حل کنیم؟‬                ‫‪ 3‬کاهــش مصرف انــرژی برای بهبود ردپــای کربنی با اســتفاده از‬
‫ه ‌ماکنون سازندگان چرم خودرو با تصمیم تجاری پیچید‌های مواج ‌هاند‪.‬‬        ‫فناور ‌یهای نوین مثل ســامانه خش ‌کســازی ک ‌مدما که سبب م ‌یشود‬
‫از یک ســو در بــازار اروپا بوی چرم مزیت رقابتی مهمی اســت و رضایت‬
‫مصر ‌فکننده از کل خودرو را بالا م ‌یبرد‪ .‬از ســوی دیگر متاســفانه گزینه‬                     ‫بسیاری از مواد شیمیایی فرار به خوبی آزاد نشوند‪.‬‬
                                                                         ‫‪ 4‬مشــخصات جدید تولید خودکار برای افزایش بهر‌هوری و حصول به‬
               ‫بسیاری از خودروسازان«بهترین بو یعنی ب ‌یبویی» است‪.‬‬
‫وضعیت بســیار پیچید‌های است‪ .‬تنها راه حل‪ ،‬شناسایی بوهای پرت با‬                        ‫استحکام بهتر که فرایند چرب ‌یزدایی را مشک ‌لتر م ‌یکند‪.‬‬
‫رو ‌شهای تحلیلی و شناســایی مشکلات فراوری چرم و در نهایت انتخاب‬          ‫‪ 5‬طراحی خودروهایی ســری ‌عتر گرم م ‌یشــوند و بــه دمای بالاتری‬
                                                                         ‫م ‌یرســند‪ .‬در نتیجه چرم تودوزی هم باید در برابر گرما مقاو ‌متر باشد و‬
                 ‫مواد شیمایی و فرایندهای درست در چر ‌مسازی است‪.‬‬          ‫بنابرایــن باید به جای اســتفاده از مــواد دباغی طبیعــی از مواد دباغی‬

‫برگرفته از مجله‪WORLD LEATHER :‬‬                                                    ‫مصنوعی استفاده کرد که بوی طبیعی چرم را عوض م ‌یکنند‪.‬‬
‫فوریه و مارس ‪۲۰22‬‬

‫شمــاره‪ l۲۱4‬فروردین و اردیبهشت‪19 ۱۴۰1‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34