Page 25 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 214
P. 25

‫مبنا بود‪ .‬دیگر برخی گرو‌هها نم ‌یتوانند با استفاده‬
                                                                                                       ‫از ارقام اغرا ‌قآمیز علیه اســتفاده از چرم برای تولید‬
                                                                                                       ‫کالا وارد میدان شــوند یا استفاده از مواد مصنوعی‬
                                                                                                       ‫را توجیه کنند‪ .‬در آوریل ‪ ۲۰۱۸‬بســیاری از اهالی‬
                                                                                                       ‫صنعت چرم فهمیدند که دیگر نباید در تحلی ‌لهای‬
                                                                                                       ‫جدی از رو ‌شهای محاسباتی قدیمی استفاده کرد تا‬

                                                                                                              ‫شاید به چشم امثال ساد‌هلوح جلوه نکنند‪.‬‬

‫کیف دس ‌تساز استادکاران مراکشی بر اساس طرح نادیا چلاوی‬                                                                            ‫پیام ناخوانده‬
                                                                                                       ‫شرکت پایپوش پاریســی وژا در سال ‪ ۲۰۲۱‬با‬
‫م ‌یگوید‪ :‬پیشنهادهای اتحادیه اروپا در صورتی نتایج‬                            ‫زیس ‌تمحیطیباشد‪.‬‬          ‫نادیده گرفتن مقررات مورد تایید کمیســیون اروپا‬
‫مثبتی خواهد داشت که شیوه مبنای آن اصلاح شود‪.‬‬                                                           ‫در مــورد پیایاف‪ ،‬گزارش داد ‪ ۷۱‬درصد کل ردپای‬
‫هم اکنون باید برای اصلاح آن دســت به کار شویم‬                                    ‫درهای باز؟‬            ‫کربن ‌یاش به مواد خام تعلق دارد و سهم چرم در کل‬
‫تا مصر ‌فکننده گمراه نشــود و برچس ‌بهای روی‬        ‫گمان م ‌یرفــت تمام این نــکات در چارچوب‬           ‫سهم مواد خام نیز ‪ ۹۷‬درصد است‪ .‬چنین درصدی‬
‫کالاها بیانگر واقعیت باشــند‪ .‬برای مثال باید اثرات‬  ‫معاهده سبز که کمیسیون اروپا در توصی ‌هنامه بازتاب‬  ‫با ‪ ۰.۴۲‬درصد مندرج برای ردپای کربنی پوســت‬
‫زیس ‌تمحیطی منفی آلایند‌ههای ریزپلاستیکی در‬         ‫داده اســت را‌هگشــای ویژگ ‌یهای بازیاف ‌تپذیری‪،‬‬   ‫خام در طرح آزمونه پیایاف مورد تایید کمیســیون‬
‫روش پیایاف لحاظ شود و در توصی ‌هنامه کمیسیون‬        ‫پسماندزدایی‪،‬تعمیرپذیری‪،‬بادوامی‪،‬زیس ‌تپایداری‪،‬‬
‫اروپا مورد توجه قرار گیرد‪ .‬کری ســنیور م ‌یگوید‬     ‫پاســداری از اقیانو ‌سها‪ ،‬پاسداری از کسبوکارهای‬                           ‫اروپا خیلی فاصله دارد‪.‬‬
‫امتیالســی حق دارد و نگران است که مبادا سامانه‬      ‫کوچــک‪ ،‬تضمین تدارکات ســبز و مشــخصات‬             ‫به همین ترتیب ائتلاف پوشــاک پایدار هم‪ ،‬در‬
‫برچسب پیایاف حتی به ضرر تامی ‌نکنندگان مواد‬                                                            ‫به روز شدن شــاخص پایداری مواد خام هیگ در‬
‫خام طبیعی باشــد نه به نفع آنها‪ .‬دکتر سنیور در‬                              ‫کارآفرینی چرم باشد‪.‬‬        ‫ســال ‪ ۲۰۲۰‬آن را نادیده گرفت‪ .‬چرم و سایر مواد‬
‫پایان گفت‪ :‬مزایای مثبت الیاف طبیعی مثل چرم‬          ‫اما در پی انتشــار این توصی ‌هنامه ائتلاف جدید‬     ‫خــام طبیعی نمره بدی در این شــاخص دارند در‬
‫همیشــه نادیده م ‌یماند و در مورد اثرات منفیشان‬     ‫بی ‌نالمللی امتیالســی پا گرفت و اعلام کرد روش‬     ‫حالــی که مواد پلاســتیکی مصنوعی بر تارک آن‬
‫در قیاس با مواد منفی اغراق م ‌یشود‪ .‬نظا ‌مهایی که‬   ‫پیایــاف در چند حوزه کلیدی کمبودهایی دارد‪ .‬به‬      ‫م ‌یدرخشند‪ .‬به طوری که دکتر کری سنیور رییس‬
‫تولید را به سمت مواد مصنوعی مبتنی بر سوخت‬           ‫گفته این ائتلاف از سال ‪ ۲۰۱۳‬به بعد رویدادهای‬       ‫شــورای بی ‌نالمللی دباغان(ایسیتی) گفت شاخص‬
                                                    ‫بسیاری رخ داده اســت که آگاهی نسبت به اثرات‬        ‫هیگ برداشتی منفی از چرم به دست آمده است که‬
    ‫فسیلی سوق م ‌یدهند پاسخ مشکلات نیستند‪.‬‬          ‫زیســ ‌تمحیطی مواد خــام را افزایش داده اســت‬      ‫در آن خبــری از ماهیت پایدار و دایرهای این ماده‬
                                                    ‫اما برای آن که پیشــنهادهای اتحادیه اروپا بتواند‬   ‫خام نیست‪ .‬او افزود‪ :‬به نظرما ارزیاب ‌یهایی که ماهیت‬
‫برگرفته از مجله‪WORLD LEATHER :‬‬                      ‫اســتانداردی جهانی برای ســبزتر کردن کالاهای‬       ‫واقعی چرم یا جانشی ‌نهای آن را بازتاب نم ‌یدهند به‬
‫فوریه و مارس ‪۲۰22‬‬                                   ‫مصرفی شود اصلاحاتی لازم است‪ .‬گروه امتیالسی‬
                                                                                                           ‫وجهه و اعتبار چرم و چر ‌مسازان لطمه م ‌یزند‪.‬‬

                                                                                                                                  ‫موعد توصیه‬
                                                                                                       ‫کمیســیون اروپا در ســال ‪ ۲۰۱۹‬اعلام کرد با‬
                                                                                                       ‫خاتمه یافتن مرحله آزمــون در پی تدوین توصیه‬
                                                                                                       ‫رســمی پیایــاف و قانونــی کردن آن اســت‪ .‬این‬
                                                                                                       ‫کمیسیون در دسامبر ‪ ۲۰۲۱‬ســند توصی ‌هنامه را‬
                                                                                                       ‫تکمیــل کرد و اکنون نهادهای مقننه باید آن را در‬

                                                                                                                                ‫دستورکار قرار دهند‪.‬‬
                                                                                                       ‫این اخبار دلگرم کننده است و باید کار آغاز شده‬
                                                                                                       ‫در ســال ‪ ۲۰۱۳‬را به فرجام موفقی ‌تآمیزی برساند‬
                                                                                                       ‫و شرک ‌تها را وادارد تا عملکرد زیس ‌تمحیط ‌یشان‬
                                                                                                       ‫را دقیق انداز‌هگیری کنند و درست اعلام کنند‪ .‬در‬
                                                                                                       ‫نتیجه رقابت در بازار باید با استفاده از اطلاعات دقیق‬

‫شمــاره‪ l۲۱4‬فروردین و اردیبهشت‪15 ۱۴۰1‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30