صنعت-چرم-ایران

تاریخچه صنعت چرم ایران

چرا صنعت چرم ایران این همه مهم است و چرا در جهان شهرت زیادی پیدا کرده است. در سالهای اخیر، تعداد دام در ایران به حد بیشینه رسیده است. می‌توان گفت بیش از 27 میلیون پوست بز و گوسفند و بیش از 2 و نیم میلیون پوست گوساله و گاو در ایران تولید می‌شود. پس تاریخچه صنعت چرم ایران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و قطعاً در پشت پرده این موفقیت حقایق جالبی نهفته است که در این مقاله می‌خواهیم شما را با این تاریخچه جالب و شنیدنی آشنا کنیم.

تاریخچه صنعت چرم ایران

ایران از قدیم در تولید چرم و محصولات مرتبط با آن بسیار شناخته شده است. تاریخ باستان که مربوط به 1500 سال قبل از میلاد است، نشان می‌دهد که ایرانیان از پوست حیوانات برای لباس، کفش و حتی اسحله استفاده می‌کرده‌اند. اما استفاده از چرم برای لباس و زره از حدود 550 سال قبل از میلاد در ایران شروع شد.

تاریخ-صنعت-چرم-ایران

صنعت چرم ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و از قدیم به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شده است. تاریخچه صنعت چرم ایران که بسیار هم طولانی است باعث شده است تا این صنعت جایگاه ویژه‌ای در بازارهای چرم بین‌المللی به‌دست آورد.

اگر بخواهیم در مورد صنعت چرم مدرن صحبت کنیم، این صنعت از دهه اول 1300 شروع شد. اولین کارخانه چرم‌سازی صنعتی در سال 1312 در همدان تاسیس شد. دومین کارخانه صنعتی چرم ایران هم در سال 1315 در تبریز تاسیس شد. در همان زمان، ایران تنها دباغی سنتی در تولید چرم انتخاب شده بود.

صنعت چرم ایران مدت‌ها است که استقلال خود را حفظ کرده است. با پیشرفت فناوری و پیشرفت‌های اخیر و توسعه ماشین‌آلات مدرن و روش جدید برای فرآوری چرم‌ و پوست، صنعت چرم ایران به‌طور قابل‌توجهی شکوفا شد.

تبلیغات اسمارت یار

در دهه 1340 و 1350 شمسی، دباغی‌ها و واحدهای فرآوری چرم در سراسر کشور ایران گسترش یافت. با ظهور انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، صنعت چرم ایران دچار وقفه ناگهانی شد.

در طول آن دوره زمانی، بخش بزرگی از صادرات شامل مواد خام و فرآوری‌نشده بود. این فرآید تولید از تولید پوسته گرفته تا تولید نهایی چرم، نشان می‌دهد که ایران ممکن است در بازار مواد خام حرف اول را بزند، اما وقتی نوبت به محصولات نهایی می‌رسد، حضور این بازار در بازارهای بین‌المللی قابل توجه نیست.

تاجران و ناظران اقتصادی اُمیدوار هستند که به‌خاطر تاریخچه صنعت چرم ایران، این کشور بتواند ارتباط پویایی با دیگر بخش‌ها برقرار کند و همچنین بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت خود جذب کند و به رونق خود ادامه دهد.

تبلیغات اسمارت یار

مهم‌ترین دوران شکوفایی چرم ایران

شکوفایی تولید هر نوع چرم طبیعی در ایران همچنین کسب‌وکارهای مرتبط با آن در طول دوره عباسی بود. استفاده از انواع پوست‌های حیوانی متفاوت برای درست کردن غلاف، شمشیر و آستر لباس‌ها و کفش‌های زمستانی همچنین دامن و جلد کتاب از چرم‌های طبیعی در آن دوره مرسوم شد.

گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهند که در آن دوره، چرم طبیعی تجارت می‌شده است که نشان از شکوفایی چرم طبیعی در طول آن دوره است. همچنین تاریخچه صنعت چرم ایران نشان می‌دهد که در طول این دوره، این صنعت شهرت زیادی در تبریز و شیراز پیدا کرده بود.

در طول دوره تیموریان، از چرم برای تهیه کتاب‌ استفاده می‌شده است. در برخی از انواع اثرات هنری در آن زمان از چرم طبیعی استفاده شده است. در واقع، در آن دوره، هنر زینتی از اهمیت زیادی برخوردار بود، برای همین در بیشتر آثار هنری از چرم استفاده شده است.

در دوره صفوی نیز بازار چرم طبیعی و فعالیت‌های مرتبط با آن رونق زیادی پیدا کرده بود. در واقع، ساخت کفش چرم در آن دوران شروع شد. در طول دوره قاجار نیز در اکثر شهرهای ایران، همه نوع چرم طبیعی به‌طور گسترده‌ای تولید می‌شده است.

سخن پایانی

کشور ایران با تاریخچه سه هزار ساله‌ای که دارد، جزو اولین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان چرم در دنیا محسوب می‌شود. داشتن کیفیت در تولید چرم از اهمیت زیادی برخوردار است و همین کیفیت چرم ایران باعث شده است تا در تمام دنیا شناخته شده باشد. تاریخچه صنعت چرم ایران نشان می‌دهد که این صنعت به‌طور گسترده‌ای در ایران قبل از اسلام نیز استفاده می‌شده است. امروزه ایران عضو فعالی از کمیته فنی سازمان بین‌المللی برای استانداردسازی است. اگر ایران بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را در صنعت چرم ایران جذب کند و از فناوری‌های فرآوری چرم به‌درستی استفاده کند، به حتم سهم عادلانه‌ای در بازارهای بین‌المللی خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top