Page 27 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 226
P. 27

‫حقوقی‬

‫نرود که شرکت صرفاً محل کار کارمندان نیست‪ .‬شرکت باید برای کارمندان به‬              ‫جزئ ‌یترین مسائل و دغدغ ‌هها را با کارمندانتان به اشتراک بگذارید‪ .‬از آ ‌نها کمک‬
‫فضای لذت از کار بدل شــود و ريیس شرکت باید مانند یکی از اعضای خانواده‬             ‫و ایده بخواهید‪ .‬به آ ‌نها فرصت و وقت بدهید تا خود فکر کنند‪ .‬چه بســا آ ‌نها‬
                                                                                  ‫توانســتند با اید‌هها و کم ‌کهایشان جایگاه دیگری را در شرکت به دست آورند‪.‬‬
                                                             ‫باشد‪.‬‬                ‫امکان ارتقاي شغلی یکی از دلایل استمرار حضور کارمندان در یک شرکت است‪.‬‬
‫باورها و ارز ‌شهای شــرکتتان را منتشر کنید‪ .‬هر شرکتی یک منشور‬
                                                                                  ‫وقت کارمندان را به کار در شــرکت محدود نکنید‪ .‬بسیاری از مدیران‪4‬‬
‫کاری و یک منشور اخلاقی دارد‪ .‬سعی کنید تا هر دو منشور را با هم و‪8‬‬
                                                                                  ‫خارج از زمان مرســوم نیز از کارمندانشــان کار م ‌یکشند‪ .‬آ ‌نها فکر‬
‫در کنار هم منتشــر کنید‪ .‬این منشورها باید در دفتر هر یک از کارمندان و در‬          ‫م ‌یکنند که اضاف ‌هکاری باعث موفقیت شرکتشــان م ‌یشود‪ .‬اشتباه بزرگ آ ‌نها‬
‫مقابل چشما ‌نشــان قرار بگیرد‪ .‬آ ‌نها باید هر روز صبح که به سر کار م ‌یآیند‪،‬‬      ‫همی ‌نجا نهفته است‪ .‬هیچ وقت اضاف ‌هکاری باعث موفقیت هیچ شرکتی نشده‬
‫نگاهــی به آن بیندازند‪ .‬اگر این منشــورهای کاری و اخلاقی با زبانی صمیمانه‬         ‫است‪ .‬بزر ‌گترین سرمای ‌ههای یک شرکت نه سرمای ‌هگذار ‌یهای مالی آن‪ ،‬نه بازار‬
‫نوشته شوند‪ ،‬حس رضایت زیادی به کارمندان خواهند داد‪ .‬پس از نوشتن نکات‬               ‫ســهام آن‪ ،‬و نه دارای ‌یهای ريیس آن است‪ .‬بزر ‌گترین سرمای ‌ههای یک شرکت‬
‫دروغین خــودداری کنید‪ .‬ادعاهــای گنده و حر ‌فهای محــال نزنید‪ .‬در حد‬              ‫کارمندان شادمان و راضی آن است‪ .‬پس به کارمندانتان اجازه دهید که خودشان‬
‫توانای ‌یهای شــرکت از کارمندا ‌نتان کار بخواهیــد‪ .‬از قاعده طلایی یاد کنید‬       ‫نســبت به زمان حضورشان در شــرکت احساس وظیفه داشــته باشند‪ .‬بابت‬
‫(اهداف کارمندان = اهداف شرکت)‪ .‬منشورهای شرکت شما باید به هر کارمندی‬               ‫ک ‌مکاری آ ‌نها را تنبیه نکنید‪ .‬حتی به آ ‌نها اجازه دهید که بتوانند برای مراسم‪،‬‬
‫اطمینان دهند که فعالی ‌تها و آرما ‌نهای شــرکت در راستای ذهنیت کاری و‬             ‫جشــ ‌نها‪ ،‬عروس ‌یها و اتفاقاتی از این دست به راحتی مرخصی بگیرند‪ .‬کارمند‬
                                                                                  ‫موفق و با انگیزه کسی است که خودش م ‌یتواند نسبت به زمان حضور و غیابش‬
                                                ‫مالی کارمندان است‪.‬‬
‫حامی اهداف و برنام ‌ههای شخصی کارمندانتان باشید‪ .‬مثالی معروف در‬                                                          ‫در شرکت مسئولی ‌تپذیر باشد‪.‬‬

‫این زمینه وجود دارد‪ .‬کاترینا مارکوف بنیا ‌نگذار شرکت ووسگاس هات‪9‬‬                  ‫حقــوق کارمندان را به موقع پرداخت کنیــد‪ .‬این نکته دیگر توضیح‪5‬‬

‫چاکلت اســت‪ .‬او همواره از هر کارمند جدیدی م ‌یپرسد‪« :‬رویاهای شخص ‌یات‬             ‫زیادی نم ‌یخواهــد‪ .‬پرداخت به موقع حقوق‪ ،‬مزایــا‪ ،‬پاداش‪ ،‬وا ‌مها و‬
‫طی سه سال گذشته چه بودند؟» خانم مارکوف تمام تلاشش را به خرج م ‌یدهد‬               ‫هزین ‌ههایی از این دســت باعث اســتمرار حضور هر کارمندی در هر شرکتی‬
‫تا حد ممکن حامی و پشــتیبان رویاهای شــخصی کارمندانش باشد‪ .‬شما نیز‬                ‫م ‌یشود‪ .‬شــرک ‌تهای موفق سعی م ‌یکنند زودتر از اتمام بر ‌جهای مالی حقوق‬
‫م ‌یتوانید یک ماه پس از استخدام هر کارمند او را به دفترتان فرابخوانید‪ .‬با او درد‬  ‫کارمندانشان را به حسا ‌بهایشان واریز کنند‪ .‬بسیاری از شرک ‌تها نیز به برخی‬
‫دل کنید و از مشکلات شرکت و خودتان بگویید‪ .‬حر ‌فهای صمیمان ‌های بزنید و‬            ‫از بهترین کارمندا ‌نشــان حقو ‌قهــای ویژ‌های اعطا م ‌یکننــد‪ .‬در هر صورت‪،‬‬
‫ارتباط دوستان ‌های با او برقرار کنید‪ .‬آرزوهای شخصی خودتان را با او به اشتراک‬      ‫مسئل ‌ههای مالی پیوند تنگاتنگی با ادامه حضور یک کارمند در شرکت شما دارد‪.‬‬
‫بگذارید تا او نیز با شــما احساس راحتی کند‪ .‬سپس از او بخواهید تا آرزوهای‬          ‫یادتان نرود که هرگز یک کارمند شایســته‪ ،‬ماهر‪ ،‬با استعداد و توانا را به خاطر‬
‫شخصی چند سال گذشت ‌هاش را به شما بگوید‪ .‬به او اطمینان دهید که تا جای‬
                                                                                                                            ‫مسائل مالی از دست ندهید‪.‬‬
                       ‫ممکن از رویاهای شخصی او حمایت خواهید کرد‪.‬‬
‫گرو‌ههای ارزیابی مدیریتی تشــکیل دهید‪ .‬امــروزه یکی از رو ‌شهای‬                   ‫به کارمندان اجازه دهید تا خودشــان در موقعی ‌تهای حیاتی تصمیم‪6‬‬

‫مدرن ارزیابی کار کارمندان از طریق گرو‌ههای مدیریتی کوچک است‪10.‬‬                    ‫بگیرند‪ .‬مدیران زیادی را م ‌یشناســیم که در هر بخش کاری دخالت‬
                                                                                  ‫م ‌یکنند‪ .‬آ ‌نها حس م ‌یکنند که کل شرکت و همه تصمیماتش به او تعلق دارد‪.‬‬
‫این گرو‌هها از افراد مختلفی در شــرکت تشکیل م ‌یشوند‪ .‬هر کسی که در یک‬             ‫او مدام به همه اتا ‌قها سرک م ‌یکشد و نسبت به همه چیز احساس مسئولیت‬
‫شــرکت کار م ‌یکند (از ريیس گرفته تا رد‌هپایی ‌نترین کارمند) م ‌یتواند در این‬     ‫م ‌یکند‪ .‬این حس مســئولیت نه تنها کاذب اســت‪ ،‬بلکه باعث از دست دادن‬
‫گروه عضویت داشــته باشــد‪ .‬اعضای گرو‌ههای مدیریتی هر چند وقت یک بار‬               ‫کارمندان نیز م ‌یشود‪ .‬اغلب کارمندان دوست دارند تا حق تصمی ‌مگیری در مورد‬
‫جلس ‌های تشکیل م ‌یدهند و شایست ‌هترین کارمندان را معرفی و تجلیل م ‌یکنند‪.‬‬        ‫وظایف و کارهای خودشــان را داشته باشند‪ .‬آ ‌نها م ‌یخواهند حس اطمینان و‬
‫م ‌یتوانید گرو‌ههای ارزیابی مدیریتی کوچکی تشــکیل دهید و افراد مختلفی را‬          ‫اعتماد مدیران را به خودشان جلب کنند‪ .‬پس به کارمندان اجازه دهید‪ ،‬خودشان‬
‫گــرد هم بیاوریــد‪ .‬وجود این گرو‌هها به اعضایش حس همکاری و ه ‌مکوشــی‬             ‫تصمیم بگیرند‪ .‬آ ‌نها باید بتوانند نسبت به مسائل پیرامو ‌نشان قدرت انتخاب و‬
‫بیشتری م ‌یبخشــد و اطمینا ‌نشان به شــرکت را افزایش م ‌یدهد‪ .‬گرو‌ههای‬            ‫تصمی ‌مگیری داشته باشــند‪ .‬دخالت مدیران در کار کارمندان تنها به تضعیف‬
‫مدیریتی نیز م ‌یتوانند از عوامل اســتمرار حضور یک کارمند موفق در شرکت‬             ‫روحیــه کارمندان‪ ،‬افزایش نارضایتی و کاهــش قدرت تصمی ‌مگیری کارمندان‬

                                                   ‫کنون ‌یاش باشند‪.‬‬                                                                    ‫منجر م ‌یشود‪.‬‬
‫حــالا م ‌یتوانید این ده نکته را با خودتان مرور کنید‪ .‬کدام یک از این موارد‬
‫را رعایــت کرد‌هاید و به کدام یک از آ ‌نها اصل ًا فکر هم نکرده بودید؟ تحقق هر‬     ‫مدیری باشید که کارمندانتان م ‌یخواهند‪ .‬سعی کنید مدیر منعطفی‪7‬‬
‫کدام از این موارد سبب م ‌یشود تا امکان ادامه حضور برای کارمندان کنون ‌یتان‬
‫مهیا شود‪ .‬یک مدیر موفق هرگز فراموش نم ‌یکند که کارمندان شایسته‪ ،‬توانا‪،‬‬            ‫باشــید و با همه کارمندان گشاد‌هرو برخورد کنید‪ .‬یک مدیر شایسته‬
‫بااستعداد‪ ،‬مسئولی ‌تپذیر و ماهر به راحتی پیدا نم ‌یشوند‪ .‬بنابراین‪ ،‬هرگز نباید‬     ‫م ‌یتوانــد با همه بخ ‌شهای یک شــرکت به راحتی ارتباط بگیرد‪ .‬بســیاری از‬
                                                                                  ‫کارمندان به خاطر ترس از قضاوت مدیران شرک ‌تهایشان را ترک م ‌یکنند‪ .‬آ ‌نها‬
                                ‫هیچ کارمندی را به راحتی از دست داد‪.‬‬               ‫گرچه از شــرایط کار ‌یشان راضی هستند؛ اما از مدیرا ‌نشان م ‌یترسند‪ .‬یادتان‬

‫شمــاره‪ l۲26‬اردیبهشت و خرداد‪19 ۱۴۰3‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32