Page 26 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 212
P. 26

‫بااسکن‪۳‬بعدیبهاطلاعاتباارزشیدرموردتغییراتپایکودکانمی‌تواندستیافت‬

‫چرا جفت و جور بودن کفش با پا این قدر مهم‬                       ‫پای نونهالان تا رسیدن‬                      ‫نرم‌افزارهای پردازش انجام گرفته امکان م ‌یدهد‬
                                    ‫است؟‬                        ‫به سه سالگی ماهی‬                          ‫که بتوانیم شکل‌های ‪۳‬بعدی خروجی اسکنرها را‬
                                                                ‫نزدیک به ‪ ۲‬میلی‌متر‬                       ‫مفصل‌ترتحلیلکنیم‪.‬محققانبهسراغسنج ‌ههایی‬
‫طرح مناسب و جفت و جور بودن کفش با پای‬                                ‫رشد م ‌یکند‬                          ‫مثل سطح مقطع‪ ،‬حجم‪ ،‬موقعیت مکانی نقاط روی‬
‫کودکدررشدسالمپانقشاساسیدارد‪.‬پایکودک‬                                                                       ‫سطوح و مشخصات شکلی سطح پا رفت ‌هاند که‬
‫نرموهنوزاستخوا ‌نهایآنسفتنشدهوبلوغنیافته‬                 ‫پهن‌ترشدنوگردترشدنم ‌یگذارد‪.‬بیندوتاهفت‬           ‫تفسیر مفص ‌لتر شکل پا را میسر م ‌یکنند‪ .‬برخی‬
‫است‪ .‬کفش نباید آزادی حرکت را از پا سلب کند و‬             ‫سالگی تغییرات پا عمدتاً طولی است‪ .‬طبق برخی‬       ‫از این سنج ‌هها برای همسنجی جنسیتی و سایر‬
‫سوی ‌ههای بالندگی را محدود کند‪ .‬البته خیلی هم‬            ‫تحقیقات تا ‪ ۱۱‬سالگی این روند ادامه دارد و سپس‬    ‫عوامل به کار رفت ‌هاند تا بتوان پاهای جمعیت‌های‬
‫نباید گشاد باشد که به تاول زدن پا و بد راه رفتن‬          ‫ابعاد پا به پای بزرگ‌سالان شباهت بیش‌تری پیدا‬    ‫خاصی را تشریح کرد‪ .‬اما هنوز در مراحل اولیه این‬
                                                                                                          ‫تحقیقات هستیم و دس ‌تآوردهایی نهایی حاصل‬
                           ‫کودکمنجرشود‪.‬‬                                                     ‫م ‌یکند‪.‬‬
‫کفشیکهخیلیگشادباشدباعثم ‌یشودکودک‬                        ‫تغییرات شکل پا چند وجهی است و‬                                                    ‫نشدهاست‪.‬‬
‫کوتا ‌هتر گام بردارد و در برداشتن گام بعدی پا را بالاتر‬  ‫عام ‌لهای وراثتی‪ ،‬قومیتی‪ ،‬اجتماعی اقتصادی و‬
‫بیاورد‪ .‬بنابراین وقتی که پا در هوا قرار دارد زانو دچار‬   ‫زیس ‌تمحیطی در آ ‌نها نقش دارند‪ .‬بررسی نقش‬                 ‫شکلدگرگو ‌نشوندهپایکودکان‬
‫خمش بی ‌شتری م ‌یشود‪ .‬اندازه نبودن کفش اثرات‬             ‫قومیت دشوار است اما طبق برخی داد ‌هها این متغیر‬  ‫پای نونهالان به سرعت رشد می‌کند و تا‬
‫منفی مزمنی روی شک ‌لگیری پا دارد که شناسایی‬              ‫در تفاوت مشخصات ساختاری پای کودکان نقش‬           ‫رسیدن به سه سالگی ماهی نزدیک به ‪ ۲‬میل ‌یمتر‬
‫آ ‌نها آسان نیست‪ .‬طبق تحقیقاتی که انجام گرفته‬            ‫مهمی دارد‪ .‬البته هنوز باید تحقیقات زیادی در این‬  ‫رشد م ‌یکند‪ .‬در مراحل بعدی کودکی این رشد‬
‫است کودکی که پابرهنه بزرگ شود یا ک ‌متر کفش‬                                                               ‫سریع کندتر می‌شود ولی به هر حال سالی حدود‬
‫پوشیده باشد شکل انگشتان پاهایش با کودکان دائم‬                                      ‫زمینهصورتگیرد‪.‬‬         ‫‪۱‬سانتی‌متربهطولپاافزودهم ‌یشودوابعادپاروبه‬
‫کفشبهپافرقداردوقوسپایویانحنایبلندتری‬

                                                                                                          ‫‪ 14‬شمــاره ‪ l۲۱2‬دی ‪۱۴۰۰‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31