یک پیشنهاد برای روزهای سخت

نمایشگاه های تهران و قم آخرین فرصت ارزیابی وضعیت صنعت و بازار چرم و کفش جهت برنامه ریزی برای سال آتی است.

 

 

تمام شاخص های اقتصادی موید آن است که سال پیش رو همراه با دشواری ها و سختی‌های جدی است.   یکی از مهم‌ترین متغیرهای مرتبط با این وضعیت، نرخ ارز است. دولت در بودجه خود نرخ ارز را 23 هزار تومان قرار داده است اما پیش بینی‌ها نرخ دلار را بالای 40 هزار تومان و حتی رقم‌های بسیار بالاتر از آن عنوان داشته اند.

نرخ انرژی در کشور به صورت دستوری پایین نگه داشته شده و به نظر می‌رسد در سال آتی دولت ناگزیر با تغییر این نرخ و افزایش آن باشد. از سوی دیگر رابطه مستقمی بین چشم انداز و میزان مصرف وجود دارد. به هر میزان که شهروندان چشم انداز اقتصادی خود را تنگ‌تر و دشوار تر ببینند، از تعداد ملزومات مصرفی خود در سبد هزینه‌ها کم خواهند کرد. این موارد به اضافه مجموعه دیگری از عوامل اقتصادی و اجتماعی منجر به آن شده که نتوان چشم انداز رونق و حتی تثبیت وضع موجود را برای سال آینده متصور بود. بدین لحاظ برای بقا و ماندگاری در سال آینده باید مجموعه ای از تصمیمات جدی و حتی ریاضتی اتخاذ کرد.

در این میان اما می‌توان از کاهش ارزش ریال به عنوان یک کورسوی اقتصادی بهره برد. این کورسوی معطوف به امر صادرات است. با توجه به کاهش ریال اگر تولید کنندگان بتوانند محصولاتی با هدف صادرات تولید کنند احتمالا خواهند توانست بنیه اقصادی و دوام سازمان خود را تقویت نمایند.

البته در خصوص صادرات باید واقع بین بود. طرح، کیفیت و نیز بازار معقول هدفی بسیار مهم است. به رغم همه موانع و تنگناها هنوز افغانستان، عراق، و تعدادی از کشورهای حاشیه خزر از پنانسیل جذب صادرات محصولات تولیدی ایران امروز برخوردارند. این مهم را می‌توان با فعال کردن تشکل‌های تخصصی صنفی در مذاکره با وزارت‌خانه‌های اقتصاد، و امور خارجه به نتیجه مطلوب نزدیک کرد.

در ماه های پایانی هر سال رسم بر آن است که برای یکدیگر سالی موفق و پربار را آرزو کرد. و ما نیز چنین آرزویی برای شما همکاران ارجمند و همه تولید کنندگان داریم. هر چند که آمار می‌گوید سال آتی روزهای راحتی را برای اقتصاد نشان نمی‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top