Page 17 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 233
P. 17
گف توگو
پرداخت حداقلی حق بیمه برای کارگران ماهر کفش تغییر مصوبه برنامه هفتم از طریق رایزنی با مجلس
علی لشــکری ،در ادامــه با توجه به حداقــل پرداخت حق علی لشــکری ،عضو هیات مدیره جامعــه صنعت کفش ایران نیز
بیمه کارگران صنعت کفش و چالش های صندوق های بازنشســتگی درباره پیگیری و اعتراض به مصوبه مجلس درباره افزایش حق بیمه کارگران
م یگوید :کارشناســان تامین اجتماعی نیز حــق دارند بنابرگفته آنها، کارگاه هــای کوچک گفت :از همان ابتدا از ســوی اعضای جامعه صنعت
صندو قهای بازنشســتگی از جمله تامین اجتماعی ،هم اینک از نظر کفش اعتراض هایی نســبت به بند دال ماده ۲۸برنامه هفتم توسعه مطرح
درآمدی و پرداخت مســتمری به افراد بازنشســته با چالش هایی در شــد که موضوع را به تشکل های صنفی و مجلس شورای اسلامی انعکاس
دادیم هرچند اعتقاد داریم هرگونه تغییر در مصوبه قانونی ،باید از مســیر
تامین منابع مالی مواجه هستند. مجلس شــورای اسلامی صورت گیرد مصوبه بند دال ماده ۲۸برنامه هفتم
اغلــب کارفرمایــان کارگاه های صنعت کفش ،کارگــران را با حداقل توسعه ،صرفا برای کارگاه های کوچک صنعت کفش نیست و برای صنعت
دســتمزد بیمه می کنند لذا در سا لهای پایانی کار وفعالیت ،در صدد
افزایش دستمزد و حق بیمه آنها بر می آیند که مورد قبول کارشناسان پوشاک هم این قاعده جاری است.
البته سعی بر این بود از طریق ابزارهای قانونی و مشروع موضوع دنبال شود
بیمه تامین اجتماعی قرار نمی گیرد. که با تحمیل جنگ ۱۲روزه ،اولویت دستگاه های اجرایی نیز تغییر کرد .البته
از سویی دیگر کارگران متخصص و ماهر صنعت کفش ،در این کارزار جامعه صنعت کفش ،گام های اساســی را برای اعتراض به این مصوبه حق
حق بیمه دچار خســران می شــوند .با افزایش دستمزدها ،حق بیمه بیمه ،قبل از اتحادیه های صنفی کفش برداشت به همین خاطر اتحادیه های
و نوســانات قیمت مواد اولیه ،ناخواســته هزینه های تولید کفش بالا موثر صنعت کفش را در پویش پیگیری مصوبه ،فعال کردیم هم چنین با اتاق
مــی رود با این اوصاف ورودی و خروجــی درآمد و هزینه های تامین بازرگانی تهران موضوع را مطرح کردیم .وی در ادامه درباره علت عدم مذاکره
با کارشناســان صنعت کفش قبل از تصویب موضوع در برنامه هفتم توسعه
اجتماعی نیز همخوانی ندارند! می افزاید :پیش نویس برنامه هفتم توســعه در زمان رئیس جمهور فقید با
وی با تصریح این نکته که دخل و خرج بیمه ها از منظر ملی باید مورد ســرعت پیش رفت و فرصت گفتگو با کارشناسان صنعت کفش و رایزنی با
توجه قرارگیرد می افزاید :در دوره بیماری فراگیر کرونا ،در برنامه پایش آنها سلب شد هرچند اجرای برنامه هفتم توسعه کشور ،یک سال به تعویق
تلویزیــون مطرح کردم ۷۰درصد هنرمندان از حمایت های دولتی در افتاد بنابراین فرصتی برای گفتگو با تشکل های صنفی درباره آثار مصوبه یاد
دوره کرونا به نحوی از حمایت های دولتی بهره مند شدند اما کسی به
شده بند دال ماده ۲۸تامین اجتماعی وجود نداشت.
کارگران و صنعتگران کفش در دوره کرونا توجهی نکرد. البته جامعه صنعت کفش ایران لایحه برنامه هفتم را دیده بود ولی فرصت
بــا این حال موضوع حمایت مالی از صنعتگران کفش از طریق وزارت
کار پیگیری شــد اما در نهایت ناباوری متوجه شــدیم قریب به اتفاق لازم برای پیگیری آن از طریق تشکل های صنفی فراهم نشد.
کارگران ماهر و مجرب صنعت کفش ،فاقد سابقه بیمه هستندچون که
آنها هفتگی دســتمزد می گرفتند و کمتر پیگیر پرداخت حق بیمه به
تامین اجتماعی بودند .بنابراین در دوره کرونا متاسفانه با پدیده ای به
نام شاغلین فاقد سابقه بیمه در صنعت کفش مواجه شدیم.
علی لشکری ،کارشــناس صنعت کفش ایران براین عقیده است :نگاه
دولت اغلب به موضوع حق بیمه کارگران صنعت کفش پوپولیســتی
اســت و کسی حاضر نیســت برای بیمه کارگران صنعت کفش اقدام
موثرتری انجام دهد ،افزون برآن پویش صنعتگران کفش ،علیه سازمان
تامین اجتماعی و دولت هم منجر به کاهش آتی درآمدهای بیمه تامین
اجتماعی می شود.
باید منصفانه و کارشناسی تر به این پدیده اقتصادی نگاه کرد هرچند
جامعــه صنعت کفش ایــران ،خود را در چارچوب اساســنامه و نگره
تشــکلی ،مقید به حمایت از صنــف و اعضای صنعت کفش ایران می
داند اما باید این نکته روشــن شود چرا اوستای کفاش که ۲۰الی۴۰
میلیون تومان ماهیانه دســتمزد می گیرند چرا حق بیمه ۱۴میلیون
تومانی می پردازند؟ هرچند پرداخت حق بیمه واقعی از میزان ســود
کارفرمایان کفش به نحوی م یکاهد و بحران کاهش ســود ،ناخواسته
با پدیده فروش ،نقدینگی و نا ترازی انرژی ،چالش هایی را برای تولید
کنندگان کفش رقم می زند.
شمــاره l۲33مردادماه5 ۱۴۰4