Page 25 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 211
P. 25

‫کاهشوتغییرمهار ‌تها‬                                ‫پایداریزیستمحیطی‬            ‫کرد و دوباره به آن ویژگی محلی داد که مدت‌های‬
‫خودکارسازی و فناوری‌های دیجیتالی به خاطر‬           ‫پایداریزیستمحیطیواقتصادچرخه‌ایبیش‬               ‫مدیدبراثرتولیدمتمرکزازبینرفتهبود‪.‬گامیدیگر‬
‫ماهیتی که دارند به کارکنان بسیار ماهر نیاز ندارند‬  ‫از پیش ارزش پیدا م ‌یکند زیرا مصر ‌فکننده کفش‬   ‫به جلو می‌تواند نصب مستقیم ماشین‌های بسیار‬
‫زیرا رهیافت دیجیتالی و هوش ماشینی جانشین‬           ‫حاضر است بابت تحقق چنین ویژگ ‌یهایی هزینه‬       ‫کوچک کفش‌سازی در داخل فروشگاه‌ها باشد که‬
‫آ ‌نهامی‌شود‪.‬درنتیجهمی‌توانیمنیرویکاراضافی‬         ‫بدهد‪ .‬پایداری زیست محیطی به خودی خود‬            ‫باعث م ‌یشود فروشگا‌هها به کارخانه‌های شهری‬
‫را به کارهای دارای ارزش افزوده بالاتر و کارهای‬     ‫مفهوم بسیار وسیعی است که تعریف آن تا حدی‬        ‫بدل شوند‪ .‬به عبارت دیگر به لطف فناوری پیشرفته‬
‫جدید بگماریم‪ .‬این روش به ویژه برای کشورهای‬         ‫پیچیده است و وجوه بسیاری را دربر م ‌یگیرد که‬
‫صنعتی غرب مناسب است که هزینه نیروی‬                 ‫چگونگی طراحی کفش‪ ،‬انتخاب ماده خام‪ ،‬میزان‬              ‫می‌توانمحصولرادرهمانکارگاهفروخت‪.‬‬
‫کار در آن‌ها بالا است‪ ،‬نیروی کار کم است و فاقد‬
                                                             ‫بازدهوانرژ ‌یآگاهیازجملهآن‌هااست‪.‬‬                                   ‫درون‌سپاری‬
               ‫مهارت‌هایکفش‌سازیهستند‪.‬‬             ‫اما وقتی تولید کفش منوط به وجود سفارش‬           ‫درون‌سپاری یعنی تولید کفش را از کشورهای‬
                                                   ‫باشد مقدار دقیق مواد خام مورد نیاز مشخص‬         ‫دیگر به کشور خود بازگرداندن‪ .‬در مراحل اولیه‬
                                ‫دیجیتالی‬           ‫است و ناکارایی و پسماند کمابیش صفر است‪ .‬در‬      ‫جهانی‌سازی تولید کفش به کشورهای ک ‌مهزینه‬
‫تحول دیجیتالی سفری است که شاید قبل‬                 ‫این رهیافت مصرف مواد خام و انرژی به گونه‌ای به‬  ‫و دارای نیروی کار فراوان برون‌سپاری شده بود‪ .‬به‬
‫از همه‌گیری کرونا تمام شرکت‌ها انجام داده‬                                                          ‫طوری که قابلی ‌تهای تولید در کشورهای دارای‬
‫باشند ولی هم ‌هگیری آهنگ آن را افزایش داده‬                   ‫راستیپایداربهحداقلکاهشمی‌یابد‪.‬‬        ‫سنت قوی تولید کفش به کلی از دست رفت و‬
‫است‪ .‬تحول دیجیتالی یعنی قابلیت تولید‬                                                               ‫فقط بر چرخه طراحی متمرکز شدند‪ .‬در نتیجه‬
‫داده‌های دیجیتالی و استفاده از آن‌ها به بهترین‬              ‫خودکارسازی و‬                           ‫در چنین کشورهایی قابلیت‌های تولید کفش‬
‫نحو که از چاپ سه بعدی و سرهم کردن رباتی تا‬               ‫فناور ‌یهای دیجیتالی‬                      ‫ضعیف شد‪ ،‬مهارت‌ها کم‌یاب شد و میزان اشتغال‬
‫کل فرایند طراحی را در م ‌یگیرد‪ .‬این رهیافت بر‬             ‫تولید کفش به خاطر‬                        ‫در بخش پایپوش‌سازی کاهش یافت‪ .‬هم ‌هگیری‬
‫داده‌های معرف کفش اتکا دارد‪ ،‬عملیات رباتی را‬             ‫ماهیتشان به کارکنان‬                       ‫کرونا به وضوح نشان داد برون‌سپاری این روش چه‬
‫فعال م ‌یکند‪ ،‬مراحل تولید را پایشگری می‌کند‪،‬‬            ‫بسیار ماهر نیاز ندارند‬                     ‫دردسرهاییم ‌یتواندپدیدآورد‪.‬درون‌سپاریتولید‬
‫خواست‌های مصرف کننده را ثبت می‌کند‬                                                                 ‫به رهیافت‌های جدید نیاز دارد که مبتنی بر فناوری‬
                                                                                                   ‫وماشی ‌نابزاروماهرسازیمجددنیرویکارهستند‪.‬‬
      ‫وهماهنگیبااجزایسامانهراانجامم ‌یدهد‪.‬‬

     ‫شماییازماشین«اولتراکامپکت»تولیدکفشقابلنصبدرفروشگاهایخردهفروشی‬
‫شمــاره ‪ l۲۱1‬آذر ‪15 ۱۴۰۰‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30