Page 24 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 211
P. 24
ساد هسازی هم هگیری کرونا به خودکاملآیندهازآننامبرد.اکنونسفارشیسازی
ساختار کفشهای کتانی هر چه سادهتر وضوح نشان داد انبوه مورد توجه فزاینده محققان ،شرکتهای
میشود و فقط از قطعاتی کمشمار و البته دقیق برونسپاری تولید مشاوروکلصنعتقرارگرفتهاست.طبقتحقیقات
تشکیل شدهاند .درنتیجه کل فرایند سر هم کردن کفش به کشورهای متعددی که در چند سال گذشته انجام گرفته
کفش نیز خیلی ساده م یشود و تعداد عملیات به کمتر توسعه یافته چه است سفارشیسازی با اقبال زیادی در میان
میزان چش مگیری کاهش مییابد .پیچیدگی تمام دردسرهایی میتواند مصر فکنندگان روبرو شده است و اثر زیادی بر
مراحل و سهم نیروی کار در کل هزینه تولید نیز
کاهش مییابد .برای مثال رویه کفش م یتواند پدید آورد کسبوکارشرک تهادارد.
بافتنی باشد که طی یکه عملیت ساخته میشود و به مبنای سفارشیسازی انبوه فرایندی دیجیتالی
جدید کسب و کار میتواند به راستی قواعد بازی را است که پسندها و انتخابهای یک مصر فکننده
زیرهچسباندهم یشود. تغییر دهد و بر اقتصاد و پایداری زیستمحیطی کل را ثبت م یکند و به دادههای سامانه تولید تبدیل
درچنینموردیاگرفناوریهایکافیبهویژهدر زنجیرهارزشپایپوشاثرزیادیبگذاردزیرارهیافت م یکند .این سامانه به یکایک سفارشها رسیدگی
حوزهچسبواستفادهازآنوجودداشتهباشدفرایند باز را تغییر میدهد .به جای انباشتن قفسههای م یکند و آ نها را به گونهای کارآمد و انعطافپذیر
تولید کفش دستخوش تحول کامل میشود .یعنی فروشگاه با کالاهایی که امیدواریم خریدار داشته
تولید از حالت اتکای شدید به نیروی کار به حالت باشد فقط زمانی کالا تولید م یکنیم که بازار یا پردازشم یکند.
اتکایشدیدبهسرمایهگذارتغییرم یکندکههمبه هم هگیری کرونا به اقبال مصر فکنندگان به
خودکارسازیفرایندمتکیاستوهمتلفیقبیشتر مصر فکنندهخواهانآنباشد. محصولات سفارشی شتاب داده است و به همین
خودکارسازی و سادهسازی .به عبارت دیگر این این رهیافت به فناوریهای دیگری نیاز دلیل سفارشیسازی نخستین واژه فهرست ما
فرایندهایجدیدتولیدبایدبسیارخودکارباشندوتا دارد .برای مثال باید بتوان مجموعه مواد خام و
حدامکانسادهباشندتاقابلانجامباربا تهاباشند. رنگبندیهای لازم برای تولید را پی شبینی کرد تا است.
درنتیجهواحدهایتولیدچنانکوچکوجم عوجور
میشوند که میتوان آنها را در نزدیکی بازارهای وقتیسفارشیرسیددستبهکارشد. طبقتقاضا
نهایی یا فروشگاهها بر پا کرد .در واقع سادهسازی سفارشیسازی معمولاً با انتخاب کردن
در آینده واحدهای مصر فکننده از میان گزینههای فراهم شده توسط
نیرویمحرکبسیاریازمفاهیمدیگراست. تولیدی چنان کوچک تولیدکننده همراه است .در چنین رویکردی
و جم عوجور میشوند بیشک محصولاتی مورد تقاضای بیشتر خواهند
تولیدشهری که م یتوان آ نها را در بود که بهتر با خواست و انتخاب مصر فکننده
سادهسازی فزاینده تولید کفش به ویژه در بخش نزدیکی بازارهای نهایی انطباق داشته باشند .اما به لطف فناوریهای
کفشهای کتانی مشهود است به طوری چیدمان یا فروشگاهها بر پا کرد دیجیتالی و سامانههای انعطافپذیر تولید ،قابلیت
تولید رو به کوچک وفشرده شدن میگذارد و عمیقتری هم وجود دارد :تولید کالا طبق تقاضا با
میتوان آن را به مکا نهایی نزدیکتر به بازار نهایی یا بدون سفارشیسازی .یعنی فقط وقتی محصولی
از قبل سفارش داده شده باشد و احتمالاً خریداری
یعنیشهرهاوشهرکهاانتقالداد. شده باشد مواد خام و منابع انسانی برای تولید آن
یعنی به جای ایجاد کانونهای بزرگ تولید
میتوان کانونهای تولید را درون شهرها مستقر ساماندادهشود.
اگرپاسخبهاینتقاضاسریعوموثرباشداینمدل
14شمــاره l۲۱1آذر ۱۴۰۰