Page 31 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 223
P. 31

‫طراحی‬

‫زن ونیزی با دامن متحرک به تن‪ .‬اثری متعلق به سال ‪ 1563‬که در موزه‌ی متروپولیتن نیویورک قرار دارد‪.‬‬

       ‫صندل گتا در تابلوی مهتاب کوروا‪ 1886 ،‬اثر نقاش ژاپنی‬  ‫متأثــر از چوپاین غربی بودند قوم منچــو را به لحاظ فرهنگی از قوم هان‬
       ‫تسوکیوکا یوشی‌توشی(‪)1839-1892‬‬                        ‫متمایــز کرد‪ .‬چون راه رفتن با این کفش‌ها دشــوار بود طرز خاصی باید‬

‫شمــاره‪ l۲23‬مهر‪19 ۱۴۰2‬‬                                                     ‫قدم برداشت که هنوز در فرهنگ منچو محبوبیت دارد‪.‬‬
                                                            ‫صندل ژاپنی موســوم به گتا که دارای زیره‌ی چوبی دندانه‌دار است و‬
                                                            ‫در اصل از فرو رفتن پای کشــاورز در مزارع پــرگل‌ولای برنج جلوگیری‬
                                                            ‫می‌کرد به لحاظ شــکلی شبیه نعلین است‪ .‬پا و لباس را بالا نگه داشتن تا‬
                                                            ‫بر اثر تماس با خاک آلوده نشــود همچنان پس از تبدیل شدن به صندل‬
                                                            ‫کشیشی هم بخشی از کارکرد گتا است‪ .‬گتا به پایپوشی متعارف در ژاپن‬
                                                            ‫تبدیل شــده اســت اما ممتازترین آن‌ها در پای بلندپایه‌ترین درباری‌ها‬
                                                            ‫است‪ .‬شرکت‌های پرادا‪ ،‬ویندرینسترا‪ ،‬ویوین وستوود‪ ،‬بت لوین و نوریتاکا‬
                                                            ‫تاتهانــا در طراحی محصولات خود از گتا اثر پذیرفته‌اند‪ .‬به طور ســنتی‬
                                                            ‫گتا را با جوراب‌هایی شــبیه دســتکش به نام تابی می‌پوشند که مارتین‬

                                                                                               ‫مارگیلا از آن تأثیر پذیرفته است‪.‬‬
                                                            ‫قرن‌ها تجارت‪ ،‬جنگ‪ ،‬کشورگشــایی و گردشگری باعث برخورد غرب‬
                                                            ‫و شــرق بوده است و اشــتیاق غرب به پســندهای عجیب و غریب شرق‬
                                                            ‫هرگز فروکش نکرده اســت‪ .‬منجوق‌دوزی‌ها و گل‌دوزی‌های ظریف روی‬
                                                            ‫دم‌پایی‌هــای ترکی بر طرح‌های امــروزی پیترو یانتورنــی و روژه ویویه‬
                                                            ‫اثر گذاشــته اســت‪ .‬طرح‌های متمایز چینی‌های مینــگ را می‌توان در‬
                                                            ‫پاشنه‌های رودارت ســراغ گرفت و نگاره‌های خال‌کوبی‌های سبک ژاپنی‬
                                                            ‫در چکمه‌های بنددار ژان پل گوتیه به چشم می‌خورد‪ .‬ویویه هم از پرهای‬
                                                            ‫آبی ماهی‌خورک ســینه ســفید که در چین دوران امپراتوری در تزیین‬

                                                              ‫پوشــاک به کار می‌رفت درتزیین پاشنه‌های چوک استفاده کرده است‪.‬‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36