Page 31 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 223
P. 31
طراحی
زن ونیزی با دامن متحرک به تن .اثری متعلق به سال 1563که در موزهی متروپولیتن نیویورک قرار دارد.
صندل گتا در تابلوی مهتاب کوروا 1886 ،اثر نقاش ژاپنی متأثــر از چوپاین غربی بودند قوم منچــو را به لحاظ فرهنگی از قوم هان
تسوکیوکا یوشیتوشی()1839-1892 متمایــز کرد .چون راه رفتن با این کفشها دشــوار بود طرز خاصی باید
شمــاره l۲23مهر19 ۱۴۰2 قدم برداشت که هنوز در فرهنگ منچو محبوبیت دارد.
صندل ژاپنی موســوم به گتا که دارای زیرهی چوبی دندانهدار است و
در اصل از فرو رفتن پای کشــاورز در مزارع پــرگلولای برنج جلوگیری
میکرد به لحاظ شــکلی شبیه نعلین است .پا و لباس را بالا نگه داشتن تا
بر اثر تماس با خاک آلوده نشــود همچنان پس از تبدیل شدن به صندل
کشیشی هم بخشی از کارکرد گتا است .گتا به پایپوشی متعارف در ژاپن
تبدیل شــده اســت اما ممتازترین آنها در پای بلندپایهترین درباریها
است .شرکتهای پرادا ،ویندرینسترا ،ویوین وستوود ،بت لوین و نوریتاکا
تاتهانــا در طراحی محصولات خود از گتا اثر پذیرفتهاند .به طور ســنتی
گتا را با جورابهایی شــبیه دســتکش به نام تابی میپوشند که مارتین
مارگیلا از آن تأثیر پذیرفته است.
قرنها تجارت ،جنگ ،کشورگشــایی و گردشگری باعث برخورد غرب
و شــرق بوده است و اشــتیاق غرب به پســندهای عجیب و غریب شرق
هرگز فروکش نکرده اســت .منجوقدوزیها و گلدوزیهای ظریف روی
دمپاییهــای ترکی بر طرحهای امــروزی پیترو یانتورنــی و روژه ویویه
اثر گذاشــته اســت .طرحهای متمایز چینیهای مینــگ را میتوان در
پاشنههای رودارت ســراغ گرفت و نگارههای خالکوبیهای سبک ژاپنی
در چکمههای بنددار ژان پل گوتیه به چشم میخورد .ویویه هم از پرهای
آبی ماهیخورک ســینه ســفید که در چین دوران امپراتوری در تزیین
پوشــاک به کار میرفت درتزیین پاشنههای چوک استفاده کرده است.