Page 30 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 223
P. 30

‫طراحی‬

‫قدرت کف ‌شهای پاشنه بلند برخاسته از شرق‬

‫خاســتگاه کفش‌های زیره‌بلند و پاشنه بلند که اکنون در پایپوش‌های‬          ‫اثر نقاش ایرانی معین مصور که شاه عباس اول را نشان‬
‫زنانه‌ی پســند‌روز در غرب ســیطره دارد قرن‌ها قبل در شرق بوده است‪.‬‬       ‫می‌دهد و آ ‌برنگ نقر ‌های طلایی به ابعاد ‪ 21‬در ‪ 11‬سانتی‌متر‬
‫پایپوش‌هــای بلند در تندیس‌های آفرودیت و ســایر زنــان خیالی یونان‬       ‫است که در موزه‌ی دانشگاه هاروارد قرار دارد‪.‬‬
‫باســتان به چشــم می‌خورد اما این سبک جلوه‌ای از اشــتیاق یونیان به‬
‫ابداعات شرقیان اســت‪ .‬در واقع برای یونانیان‪ ،‬شرق و به خصوص رقیب‬                                                          ‫‪ 18‬شمــاره‪ l۲23‬مهر‪۱۴۰2‬‬
‫اصلی‌شان ایران جلوه‌ای از شیکی بود که به ویژه در مورد پسندهای زنانه‬
‫( از جمله‌ی پایپوش‌های بلند) این گونه بود‪ .‬در بســیاری از رســاله‌های‬
‫یونان باســتان نیز از فریبندگی و خطرناکی جذابیت شرقی زنهار داده‌اند‪.‬‬
‫یکی دیگر از سبک‌های ایرانی یعنی کفش پاشنه‌دار که نفرات سواره‌نظام‬
‫به پا می‌کردند تا پاهای‌شــان از رکاب در نیاید در اواخر قرن شــانزده به‬
‫پســندروز غرب راه یافت و اشراف‌ از آن اســتفاده می‌کردند که در شکل‬
‫زیــر می‌بینیم‪ .‬مردان اروپا در دوران ائتلاف نظامی و تجاری با ایران علیه‬
‫امپراتوری عثمانی از کفش پاشنه‌دار ایرانی و حال‌وهوای مردانه‌ی آن که‬

           ‫قدرت و ماجراجویی نظامی را بازتاب می‌داد خوش‌شان آمد‪.‬‬
‫ســایر انواع پایپوش زیره بلند نیز در روند اثرگذاری متقابل بین شرق‬
‫و غرب رونق یافت‪ .‬مثل صندل‌های موســوم به نعلین یا قباقیب که زنان‬
‫در حمام‌های امپراتوری عثمانی به پا می‌کردند تا پای‌شــان بالاتر از کف‬
‫حمام قرار گیرد و خیس نشــود به احتمال زیاد از کفش حمام رومیان به‬
‫نام اســکالپونیا سرچشمه گرفته است‪ .‬نعلین به دلیل آن که با حرم‌سراها‬
‫پیوند داشــت به نماد شیکی در غرب و به ویژه ونیز تبدیل شد‪ .‬شهر ونیز‬
‫از قدیم پیوندهای تنگاتنگی با جهان اسلام داشت‪ .‬ممکن است کفش‌های‬
‫زیره‌بلنــدی به نام چوپاین که نجیب‌زادگان و درباریان ونیز دوران نوزایی‬
‫همــراه با ردای بلند می‌پوشــیدند نیز متأثر از شــکل زیره‌بلند نعلین در‬
‫خاور نزدیک باشــد‪ .‬البته بارها گفته‌اند که چوپاین نقش حفاظتی داشت‬
‫و ســبب می‌شــد پا و لباس زنان از کف کثیف خیابان‌ها فاصله بگیرد اما‬
‫تحقیقات اخیر نشان‌گر آن است که چوپاین در واقع و عمدتاً برای بلندتر‬
‫جلوه دادن قد به کار می‌رفته است و در شکل زیر نمایان است‪ .‬این کفش‬
‫عمدتــاً زیر لباس پنهان می‌ماند ولی جلوه از ثروت‌مندی صاحب خود بود‬
‫زیرا کســی که لبــاس گران‌قیمت به تن می‌کرد چنیــن کفش هم به پا‬

                       ‫می‌کرد تا از کثیف شدن کفش جلوگیری کند‪.‬‬
‫پایپــوش زیره‌بلند نیز که جلــوه‌ای از موقعیت اجتماعی و هویت زنان‬
‫بــود قرن‌ها پیش از آن از نمادهای فرهنگ در آســیا بــود‪ .‬وقتی اقلیت‬
‫قومی منچو در ســال ‪ 1644‬در چین به قدرت رســید خمیده‌سازی پای‬
‫زنــان را که اکثیریت قومی هان انجام می‌دادند تا تشــخص زنانه‌ی خود‬
‫را نشــان دهند ممنوع کرد‪ .‬اما زنان منچو کفش‌های چشم‌گیر زیره‌بلند‬
‫می‌پوشیدند که شکل طبیعی پا را حفظ می‌کرد‪ .‬این کفش‌ها که احتمالاً‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35