Page 23 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 221
P. 23
الهامالدهرامطـدـرراطحراــحیی
خیال سرچشمه خلاقیت
محدود مﺜﻞ پاشنه؛
خلاقیت تا بﯽنﻬایت مﻘدمه
خیـال سرچشـمه بسـیاري از خلاقیتهاسـت .هنرمنـد
پاشـنه کجاسـت ،پاسـخﯽ وجـود ندارد .البتـه یﮏ متخصﺺ بـراي آن پاسـﺦ دارد خـلاق بـر اسـاس آنﭽـه مﯽبینـد و مﯽاندیشـد ،تصویري
امـا افـراد عـادي نمﯽتوانند آن را دریابند .پاشـنه این کفش بسـیار خلاقانه طراحﯽ مﯽسـازد .خـواه این تصویـر در قالب یﮏ رمان باشـد و یا
شـده و در آن مﺤاسـبه فشـار و تعادل حتما مورد بررسـﯽ جدي قرار گرفته اسـت.
هنرمنـد طـراح کفـش دوم در خلـﻖ اﺛر خود بـه موﺿوع پیـدا و ناپیدا اشـاره دارد. در قـاب یـﮏ تابلوي نقاشـﯽ.
بندهـاي شـفاف و ناپیـدا در کنـار پیکـره چوبﯽ پیـدا ،این حـس تعلیـﻖ را بوجود امـا وقتـﯽ ایـن خلاقیت هنرمندانـه با دانـش تولید درهﻢ
آورده اسـت .امـا او در تـداوم تعلیﻖ بیشـتر بـراي کار خود نوعﯽ تـرک قاعده کرده مﯽآمیـزد ،گسـتره دیگـري از فرصتهـا را بـراي انسـان
اسـت .در نـگاه اول کفـه کفـش و پاشـنه آن همـان بخشـﯽ اسـت کـه از پوشـش مﯽگشـاید .ترکیـب کالاي مصرفـﯽ بـا خیـال هنرمندانه
مخملگـون سـرخرنگ بهـره بـرده .اما در واقﻊ این یﮏ فریت بصري اسـت .پاشـنه منجـر به خلﻖ مﺤصولاتـﯽ زیبا ،چشـﻢنواز و روح برانگیز
بـه روي پاشـنه آمـده اسـت .مﺤل اسـتقرار پا ،نه ایـن بخش بلکه طبقـه بعدي آن
اسـت .در طراحـﯽ ایـن کفـش خلاء و فﻀـاي خالﯽ بین کفـه و پاشـنه اول با کفه مﯽشـود.
و پاشـنه دوم کـه مﺤـل اسـتقرار پـا اسـت ،تصویـر و حسـﯽ ﻏیـر معمـول را خلﻖ چهـار تصویـري کـه در اینجـا آمـده ،مﺤصـول ایـن
ترکیـب اسـت .در پاپـوش نخسـت حـس صعـود بـه
کرده اسـت. کمـﮏ حلقههایـﯽ کـه تعاديگـر فﻀا هسـتند کنـار هﻢ
بـدون اﻏـرق بایـد اعتـراف کـرد که کفش سـوم ،بیـش از آنکـه پاپوش باشـد ،یﮏ نشسـته و شـکلﯽ بـراي پايپـوش را رقـﻢ زده کـه بهرﻏﻢ
اﺛـر تجسـمﯽ و هنـري اسـت .حجﻢهـا چنـان در هـﻢ تنیـده شـدهاند کـه حس و سـاده بـودن بسـیار زیباسـت .نکتـه مهـﻢ در پاشـنه این
حـال یـﮏ اﺛر کوبیسـﻢ را القـاء مﯽکنند .انتخـاب رنگها و نیز فرم خلاقانه پاشـنه کفـش حـس تعلیـﻖ آن اسـت .این پاشـنه کجا بـه پایان
کفـش بسـیار نوآورانـه اسـت .البتـه در ایـن تصویـر یـﮏ رنـدي زیرکانه نیز شـده مﯽرسـد؟ پاسـخﯽ وجـود نـدارد .سـطﺢ اتـکاي نهایـﯽ
اسـت و آن چیـزي نیسـت جـز زاویـه عکاسـﯽ از کفـش .شـما در ایـن تصویـر به
سـختﯽ مـﯽ توانید کفش را تشـخیﺺ دهید .اما اگر تصویـر را 9۰درجه بﭽرخانید
بـه شـکل واقعﯽ آن دسـت خواهیـد یافت.
کفـش چهار را شـاید بتواند در فهرسـت کفشهـاي علﻢمﺤور قـرار داد .این کفش
بـا الهـام از عناصـر تﺤقیقـات علمـﯽ خلـﻖ شـده اسـت .اتﻢهـا در فیزیـﮏ چنین
تصویـري بـراي مـا خلـﻖ مﯽکننـد .شـاهکار ایـن کفـش پاشـنه ﻏیر متعـارف آن
اسـت .در ﻇاهـر امـر ایـن پاشـنه لولـهاي کـه از بالاي کفـﯽ کفش به صـورت یﮏ
آچـار آلـن ،بـه پاییـن آمده باید زشـت باشـد امـا در این ترکیـب اﺛـري خلاقانه را
بدسـت داده اسـت .نکتـه دیگـر در خصـوص ایـن کفش سـادگﯽ آن اسـت .عنصر
دایـره در بخـش نخسـت پاشـنه کفـش ( بـه صـورت نیﻢدایـره تخﻢمرﻏـﯽ ،حلقه
روي سـینه کفـش و دایـره ناقصـﯽ که پاشـنه پـا را در خـود نگهمﯽدارد بـه همراه
دایـره فرورفتـه در انتهـاي پاشـنه این حـس را به زیبایـﯽ در هﻢ ترکیب شـدهاند.
راسـتﯽ حـدس مﯽزنیـد چـرا از سـه شـکل دایـرهاي در ایـن کفـش یکـﯽ از آنها
صیقلـﯽ و کامـل امـا آن دو دیگـر بـه شـکل بافت حصیـري طراحﯽ شـده اند؟
شمشـامرـهـا۲ره2l1۲۰م۲رlدتایدر9۳ ۱1۴3۰928