Page 23 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 221
P. 23

‫الهامالدهرامطـدـرراطحراــحیی‬

‫خیال سرچشمه خلاقیت‬

‫محدود مﺜﻞ پاشنه؛‬

       ‫خلاقیت تا بﯽنﻬایت‬                                                                                                             ‫مﻘدمه‬
                                                                                          ‫خیـال سرچشـمه بسـیاري از خلاقیتهاسـت‪ .‬هنرمنـد‬
         ‫پاشـنه کجاسـت‪ ،‬پاسـخﯽ وجـود ندارد‪ .‬البتـه یﮏ متخصﺺ بـراي آن پاسـﺦ دارد‬           ‫خـلاق بـر اسـاس آنﭽـه مﯽبینـد و مﯽاندیشـد‪ ،‬تصویري‬
         ‫امـا افـراد عـادي نمﯽتوانند آن را دریابند‪ .‬پاشـنه این کفش بسـیار خلاقانه طراحﯽ‬   ‫مﯽسـازد‪ .‬خـواه این تصویـر در قالب یﮏ رمان باشـد و یا‬
         ‫شـده و در آن مﺤاسـبه فشـار و تعادل حتما مورد بررسـﯽ جدي قرار گرفته اسـت‪.‬‬
         ‫هنرمنـد طـراح کفـش دوم در خلـﻖ اﺛر خود بـه موﺿوع پیـدا و ناپیدا اشـاره دارد‪.‬‬                             ‫در قـاب یـﮏ تابلوي نقاشـﯽ‪.‬‬
         ‫بندهـاي شـفاف و ناپیـدا در کنـار پیکـره چوبﯽ پیـدا‪ ،‬این حـس تعلیـﻖ را بوجود‬      ‫امـا وقتـﯽ ایـن خلاقیت هنرمندانـه با دانـش تولید درهﻢ‬
         ‫آورده اسـت‪ .‬امـا او در تـداوم تعلیﻖ بیشـتر بـراي کار خود نوعﯽ تـرک قاعده کرده‬    ‫مﯽآمیـزد‪ ،‬گسـتره دیگـري از فرصتهـا را بـراي انسـان‬
         ‫اسـت‪ .‬در نـگاه اول کفـه کفـش و پاشـنه آن همـان بخشـﯽ اسـت کـه از پوشـش‬           ‫مﯽگشـاید‪ .‬ترکیـب کالاي مصرفـﯽ بـا خیـال هنرمندانه‬
         ‫مخملگـون سـرخرنگ بهـره بـرده‪ .‬اما در واقﻊ این یﮏ فریت بصري اسـت‪ .‬پاشـنه‬          ‫منجـر به خلﻖ مﺤصولاتـﯽ زیبا‪ ،‬چشـﻢنواز و روح برانگیز‬
         ‫بـه روي پاشـنه آمـده اسـت‪ .‬مﺤل اسـتقرار پا‪ ،‬نه ایـن بخش بلکه طبقـه بعدي آن‬
         ‫اسـت‪ .‬در طراحـﯽ ایـن کفـش خلاء و فﻀـاي خالﯽ بین کفـه و پاشـنه اول با کفه‬                                                  ‫مﯽشـود‪.‬‬
         ‫و پاشـنه دوم کـه مﺤـل اسـتقرار پـا اسـت‪ ،‬تصویـر و حسـﯽ ﻏیـر معمـول را خلﻖ‬        ‫چهـار تصویـري کـه در اینجـا آمـده‪ ،‬مﺤصـول ایـن‬
                                                                                          ‫ترکیـب اسـت‪ .‬در پاپـوش نخسـت حـس صعـود بـه‬
                                                                     ‫کرده اسـت‪.‬‬           ‫کمـﮏ حلقههایـﯽ کـه تعاديگـر فﻀا هسـتند کنـار هﻢ‬
         ‫بـدون اﻏـرق بایـد اعتـراف کـرد که کفش سـوم‪ ،‬بیـش از آنکـه پاپوش باشـد‪ ،‬یﮏ‬        ‫نشسـته و شـکلﯽ بـراي پايپـوش را رقـﻢ زده کـه بهرﻏﻢ‬
         ‫اﺛـر تجسـمﯽ و هنـري اسـت‪ .‬حجﻢهـا چنـان در هـﻢ تنیـده شـدهاند کـه حس و‬            ‫سـاده بـودن بسـیار زیباسـت‪ .‬نکتـه مهـﻢ در پاشـنه این‬
         ‫حـال یـﮏ اﺛر کوبیسـﻢ را القـاء مﯽکنند‪ .‬انتخـاب رنگها و نیز فرم خلاقانه پاشـنه‬    ‫کفـش حـس تعلیـﻖ آن اسـت‪ .‬این پاشـنه کجا بـه پایان‬
         ‫کفـش بسـیار نوآورانـه اسـت‪ .‬البتـه در ایـن تصویـر یـﮏ رنـدي زیرکانه نیز شـده‬     ‫مﯽرسـد؟ پاسـخﯽ وجـود نـدارد‪ .‬سـطﺢ اتـکاي نهایـﯽ‬
         ‫اسـت و آن چیـزي نیسـت جـز زاویـه عکاسـﯽ از کفـش‪ .‬شـما در ایـن تصویـر به‬
         ‫سـختﯽ مـﯽ توانید کفش را تشـخیﺺ دهید‪ .‬اما اگر تصویـر را ‪ 9۰‬درجه بﭽرخانید‬

                                           ‫بـه شـکل واقعﯽ آن دسـت خواهیـد یافت‪.‬‬
         ‫کفـش چهار را شـاید بتواند در فهرسـت کفشهـاي علﻢمﺤور قـرار داد‪ .‬این کفش‬
         ‫بـا الهـام از عناصـر تﺤقیقـات علمـﯽ خلـﻖ شـده اسـت‪ .‬اتﻢهـا در فیزیـﮏ چنین‬
         ‫تصویـري بـراي مـا خلـﻖ مﯽکننـد‪ .‬شـاهکار ایـن کفـش پاشـنه ﻏیر متعـارف آن‬
         ‫اسـت‪ .‬در ﻇاهـر امـر ایـن پاشـنه لولـهاي کـه از بالاي کفـﯽ کفش به صـورت یﮏ‬
         ‫آچـار آلـن‪ ،‬بـه پاییـن آمده باید زشـت باشـد امـا در این ترکیـب اﺛـري خلاقانه را‬
         ‫بدسـت داده اسـت‪ .‬نکتـه دیگـر در خصـوص ایـن کفش سـادگﯽ آن اسـت‪ .‬عنصر‬
         ‫دایـره در بخـش نخسـت پاشـنه کفـش ( بـه صـورت نیﻢدایـره تخﻢمرﻏـﯽ‪ ،‬حلقه‬
         ‫روي سـینه کفـش و دایـره ناقصـﯽ که پاشـنه پـا را در خـود نگهمﯽدارد بـه همراه‬
         ‫دایـره فرورفتـه در انتهـاي پاشـنه این حـس را به زیبایـﯽ در هﻢ ترکیب شـدهاند‪.‬‬
         ‫راسـتﯽ حـدس مﯽزنیـد چـرا از سـه شـکل دایـرهاي در ایـن کفـش یکـﯽ از آنها‬

           ‫صیقلـﯽ و کامـل امـا آن دو دیگـر بـه شـکل بافت حصیـري طراحﯽ شـده اند؟‬

‫شمشـامرـهـا‪۲‬ره‪2l1۲۰‬م‪۲‬ر‪l‬دتایدر‪9۳ ۱1۴3۰928‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28