Page 11 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 216
P. 11

‫پزشکی‬

                                ‫طراحی کفش برای کودکان نوپا‬
                                      ‫تا بچه مدرس ‌ها ‌یها‬

‫و اندازه اســت‪ .‬با این حال شــناخت از رشــد پا در کودکی و اثر آن بر راه‬  ‫انتخاب نخستین پایپوش بچگانه برای کودک نوپا مهم‌ترین رویداد عاطفی‬
‫رفتن چندان زیاد نیســت‪ .‬گروه کلارک کیدز برای افزایش دانش خود در‬          ‫در زندگی والدین اســت و انتخاب کفش مدرســه بخشی از تدارکات برای‬
‫این موارد با حمایت کارشناسان گروه تحقیقات تحرک انسان در دانشگاه‬          ‫ســال جدید تحصیلی اســت‪ .‬کودک نوپا احتمالا فقــط یک جفت کفش‬
‫ســالفورد دست به تحقیقی در بریتانیا زده اســت‪ .‬موضوع این تحقیق در‬        ‫دارد و ممکن اســت روزی هش ‌تســاعت در مهدکودک آن را به پا داشته‬
‫مورد چگونگی رشــد پا‪ ،‬چگونگی راه رفتن کــودکان و چگونگی تغییر راه‬        ‫باشــد‪ .‬بچه مدرســه‌ای هم پنج روز هفته کفش مدرســه‌ای خود را به پا‬
                                                                         ‫دارد چــه در رفت و آمد چــه هنگام درس چه هنگامی بــازی در حیاط‬
                          ‫رفتن کودک بر اثر مشخصات پایپوش است‪.‬‬
                                                                                                                                   ‫مدرسه‪.‬‬
                                ‫شناخت حرکات کودک‬                         ‫روشن است که استخوان پای کودک هنوز به بلوغ نرسیده و پایپوش باید‬
                                                                         ‫پشتوانه آن باشــد‪ .‬در ضمن پای کودک مدام در حال رشد و تغییر شکل‬
‫تمرکز این تحقیق مشــترک بر اثر مشخصات مختلف پایپوش در رده‌های‬

‫مختلف ســنی کــودکان و چگونگی اصلاح خواص پایپــوش کودکان بود‪.‬‬

‫کلارک کیدز به ویژه به اثرگذاری انعطاف طولی‪ ،‬وزن و بلندی کفش بر راه‬

                                ‫رفتن کودک علاقه داشت‪.‬‬

‫در این تحقیق به مدت چهار ســال بیش از ‪ ۱۰۰‬کودک ‪ ۲‬تا ‪ ۱۱‬ســاله را‬

‫در ســه گروه سنی ‪ ۲‬تا ‪ ۴‬سال‪۴ ،‬تا ‪ ۷‬سال و ‪ ۷‬تا ‪ ۱۱‬سال بررسی کردند‪.‬‬

‫کــودکان را به آزمایشــگاه مخصوص کلارک واقع در اســتریت در جنوب‬

‫غربی انگلستان می‌آوردند و تحت آزمایش‌های مختلف زیس ‌تمکانیکی قرار‬

                                ‫می‌دادند‪ .‬کــودکان با چندین‬

‫وزن عامل مهمی است‬               ‫پایپوش مختلف راه می‌رفتند‬
                                ‫و بــا کفــش کنترلــی کــه‬

‫که باید در ساخت‬                 ‫پرفروش‌تریــن کفش کلارک‬

‫پایپوش برای افراد‬               ‫کیدز در بازار بود تحت اصلاح‬
‫کوچک‌تر در نظر‬                  ‫قرار م ‌یگرفتنــد‪ .‬برای اصلاح‬
‫گرفته شود‬                       ‫انعطا ‌فپذیــری کف ‌شهایی با‬
                                ‫لاســتیک یــا ای‌وی‌ای نرم و‬

                                ‫سخت ساختند‪ .‬اصلاح وزن با‬

‫افزودن ‪ ۱۰‬و ‪ ۲۰‬درصد به کفش اصلی انجام گرفت‪ .‬بلندی پاشنه را نیز با‬

‫افزودن لژهای ‪ ۵‬و ‪ ۱۰‬میل ‌یمتری از جنس ا ‌یوی‌ای انجام دادند‪ .‬اصلاحات‬

‫همگــی در محدوده واق ‌عگرایانه تجاری بود تا از لحاظ تجاری اســتفاده از‬

                                ‫آن‌ها امکان‌پذیر باشد‪.‬‬

‫برای آزمایش کودکان باید در مســیری ‪ ۱۰‬متری و با ســرعت دلخواه‬

‫خودشان بین دوربین‌ها راه بروند‪ .‬ســپس فشار زیر پای‌شان با استفاده‬

‫از کفی‌های مخصوصی(ســاخت شرکت اکس‌سنســور) مجهز به قابلیت‬

‫ارتباط بی‌ســیم اندازه‌گیری می‌شد‪ .‬سپس این داده‌ها به تفکیک نواحی‬

‫مختلف پشت‪ ،‬جلو و وسط پا برای کفش‌ها مختلف مورد تجزیه و تحلیل‬

‫شمــاره‪ l۲۱6‬شهریور و مهر‪3 ۱۴۰1‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16