Page 13 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 214
P. 13

‫گزارش ویژه‬

‫آینـده تولـید کفـش در جهـان‬

‫اکنون نا ‌مهای تجاری بســیاری به لطف داشــتن‬      ‫پایپوشــی از کفی و زیره گرفته تــا رویه و اجزای‬    ‫صنعت پایپوش جهان سالی حدود ‪ ۲۴‬میلیارد‬
‫رابطــه تنگاتنگ بــا مصر ‌فکننــدگان نهایی از‬     ‫سختی چون سرپنجه کف ‌شهای نو ‌کتیز استفاده‬          ‫جفت کفش تولید م ‌یکنــد‪ .‬برآوردهای متفاوتی‬
‫عرض ‌هکنندگان مواد خام م ‌یخواهند محصولاتی‬        ‫کرد‪ .‬در واقع انعطاف کاربردی «پ ‌ییو» همتا ندارد‪.‬‬   ‫وجــود دارد اما طبق بازارپژوهــی جدیدی حدود‬
‫عرضه کنند که از لحاظ کارایی زیســ ‌تمحیطی‬         ‫قابلیت تولید به رو ‌شهای مختلف نیز محبوبیت‬         ‫‪۷‬تا‪ ۸‬درصد کل زیر‌ههای پایپوش از جنس«پ ‌ییو»‬
‫فراتر از الزامات مقررات گزاران باشــند‪ .‬شرک ‌تها‬  ‫آن را افزایــش داده اســت‪ .‬رو ‌شهــای فراوری‬       ‫و «ت ‌یپ ‌ییو» اســت‪ .‬در اروپا این شــاخص بیشتر‬
‫از لحاظ پایداری زیســ ‌تمحیطی اهداف مختلفی‬        ‫«پ ‌ییــو» و «ت ‌یپ ‌ییــو» در گذر ســالیان تکامل‬  ‫اســت(حدود ‪ ۳۰‬درصد)‪ .‬حدود ‪ ۳۵‬سال پیش‪،‬‬
‫دارند اما برخی نکات بســیار آشکار در این زمینه‬    ‫یافته است و فراتر از شیو‌ههای سنتی تولید مثل‬       ‫کاربــرد اصلی «پ ‌ییو» در کف ‌شهای غیررســمی‬
                                                  ‫قال ‌بریزی تزریقی ترموپلاســتیک در«ت ‌یپ ‌ییو»‬     ‫و پســند روز بود‪ .‬امروز که مصر ‌فکننده خواستار‬
                                 ‫وجود دارد‪.‬‬       ‫و ریخت ‌هگری و قال ‌بریزی مســتقیم در «پ ‌ییو»‬     ‫کف ‌شهای بیشتری از نوع متناسب با سبک زندگی‬
‫نا ‌مهای در کل‪ ،‬خواســتار آن هستند که مواد‬        ‫اکنون ســامان ‌ههای ابتکاری افشانه نیز اکنون در‬    ‫اســت محبوبیت آن افزایش یافته و کاربرد آن در‬
                                                  ‫حال محوریت یافتن هستند‪ .‬در ضمن شک ‌لهای‬            ‫آینده اوج خواهد گرفت‪ .‬برآوردها نشانگر نرخ رشد‬
              ‫خام دارای مشخصات زیر باشند‪:‬‬         ‫تخصصی «پ ‌ییو» را هم اکنون م ‌یتوان چاپ سه‬         ‫ترکیبی سالانه(سی‪.‬ای‪.‬جی‪.‬آر) معادل ‪ ۴.۴‬درصد‬
    ‫‪ 1‬مبتنی بر مواد شیمیایی پاک(تر) باشند‬         ‫بعدی کرد و «ت ‌یپ ‌ییو» نیز به صورت رشــ ‌تهای‬     ‫بــرای «پ ‌ییو» و «ت ‌یپ ‌ییو» طی بــازه ‪ ۲۰۲۲‬تا‬
‫‪ 2‬دارای اجزای زیســ ‌تپایهتر و بازیاف ‌تپذیرتر‬                                                       ‫‪ ۲۰۲۵‬است که حدود دو برابر نرخ مورد پیشبینی‬
                                                         ‫در ساخت روی ‌ههای بافتنی به کار م ‌یرود‪.‬‬    ‫برای کل صنعت پایپوش است‪ .‬علت این وضعیت‬
                             ‫بیشتری باشند‬         ‫اعتبار زیس ‌تمحیطی ســامان ‌ههای مبتنی بر‬          ‫چیست؟ علت محبوبیت این مواد خام تا حد زیادی‬
‫‪ 3‬کمکیار کاهش ردپای کربنی و مصرف انرژی‬            ‫یورتان نیز سرچشــمه مرحله جدیدی از بالندگی‬
                                                  ‫است‪ .‬صنعت پایپوش نیز مانند بخش خودروسازی‬               ‫ناشی از ویژگی چند منظوره بودن آنها است‪.‬‬
                                     ‫باشند‬        ‫مدتی است که در منحنی زیس ‌تپایداری محیطی‬           ‫«پ ‌ییو» یکی از اند ‌کشــمار مواد خام اســت‬
   ‫‪ 4‬در پایان عمر پایپوش بازیاف ‌تپذیر باشند‬      ‫جلو افتاده و مرزهای ممکن را پیش برده اســت‪.‬‬        ‫که م ‌یتــوان از آن کمابیش در تمامی کاربردهای‬
‫«پ ‌ییــو» و «ت ‌یپ ‌ییو» تمام این مشــخصات‬
‫را دارند و در تمام مراحل فرایند پایپو ‌شســازی‬

                           ‫مزی ‌تهایی دارند‪.‬‬

‫کتانی اف‪ ۲‬اف شرکت کین دارای زیر ‌ههایی از جنس پ ‌ییو زیس ‌تمحیطی‬
‫حاوی محصولات جانبی حاصل از پسماند فرآوری‌های کشاورزی‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18