Page 18 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 210
P. 18
ﭼـﮕﻮﻧـﻪ ﻣــﻰﺗﻮان ﭘـﺲ دادن ﭘــﺎﯾﭙـﻮش
در ﺧﺮﯾﺪﻫﺎى ﻣﺠﺎزى را ﮐﺎﻫﺶ داد
ﺳـﻪ ﭼﻬـﺎرم ﺗﻤﺎسﻫﺎى ﻣﺸـﺘﺮﯾﺎن ﺑﺎ ﺷـﺮﮐﺖﻫﺎى ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨـﺪﮔﺎن در اﯾـﺎﻻت ﻣﺘﺤـﺪه و 17درﺻـﺪ ﻗﺮﻧﻄﯿﻨﻪﻫـﺎى ﺳﺮاﺳـﺮى ﻓﺮوﺷـﮕﺎهﻫﺎى
ﮐﺎﻻﻫـﺎى ﺗﺠﻤﻠـﻰ ﺑـﺮاى ﭘﺮﺳـﯿﺪن راﺟـﻊ ﺑﻪ ﭘﺲ در ﭼﯿـﻦ ﺑـﺮاى ﻧﺨﺴـﺘﯿﻦ ﺑـﺎر ﺑـﻪ ﺧﺮﯾـﺪ ﻣﺠﺎزى ﺑﺴـﯿﺎرى را در ﺳﺮاﺳـﺮ ﺟﻬـﺎن ﺗﻌﻄﯿـﻞ ﮐـﺮد
و ﺑـﻪ واﻗﻌﯿـﺖ ﻣﺠـﺎزى و ﺳـﺎﯾﺮ ﺗﺮاﮐﻨﺶﻫـﺎى
دادن ﺧﺮﯾﺪ)ﯾـﺎ ﺗﺤﻮﯾـﻞ ﮔﺮﻓﺘـﻦ ﺧﺮﯾـﺪ( اﺳـﺖ. در ﺳﺎل 2019 دﯾﺠﯿﺘﺎﻟـﻰ و ﻓﻨﺎورىﻫﺎى ﭘﯿﺸـﺮﻓﺘﻪ ﻣﯿـﺪان داد .ﺑﻪ
ﺧﺮﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺠﺎزى ﮐﻔﺶ ﻃـﻮرى ﮐـﻪ ﻫﻤﻪﮔﯿـﺮى ﺳـﺒﺐ ﺷـﺪ ﺗـﺎ روىآورى
ﻣﻌﻀﻞ ﭘﺲ دادن ﺗﺠـﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑـﻰ )ﺑـﻪ وﯾـﮋه ﺗﺠـﺎرت ﻫﻤـﺮاه
ﻃﺒﻖ ﮔﺰارش ﮔﺮوه آﭘﺮﯾﺲ ﮐﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﯾـﺎ ﺧﺮﯾﺪﻫﻤـﺮاه( ﺷـﺘﺎب ﺑﮕﯿـﺮد .ﺧﺮدهﻓﺮوﺷـﺎن
ﮐﻼهﺑﺮدارى از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺲ دادن ﮐﺎﻻ اراﯾﻪ ﻣﻰدﻫﺪ 15ﺗﺎ 40درﺻﺪ ﻫﻤـﮕﺎم ﺑﺎ اﯾـﻦ روﻧﺪ ﺳـﻌﻰ دارﻧﺪ ارﺗﺒﺎط ﺳـﻮدﻣﻨﺪ
ﭘﯿﺶ از ﺧﯿﺰش ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺠﺎزى ﺑﺮ اﺛﺮ ﻫﻤﻪﮔﯿﺮى ﺧﺮﯾﺪﺷﺎن را ﭘﺲ دادﻧﺪ ﭘﯿﺸـﺎﻓﺮوش ﺑـﺎ ﻣﺸـﺘﺮى را ﺗﻘﻮﯾـﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﺗـﺎ روﻧﺪ
ﮐﺮوﻧﺎ ،ﻓﺮوش ﻣﺠﺎزى در ﺳﺎل 2019ﺣﺪود 427 ﻓﺰاﯾﻨﻨـﺪه ﭘـﺲ دادن در ﺧﺮﯾﺪﻫﺎى ﻣﺠﺎزى ﮐﺎﻫﺶ
ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﺑﻮد و ﺳﺮﺟﻤﻊ ﻣﺒﻠﻎ ﺧﺮﯾﺪﻫﺎى ﭘﺲ ﮐﺎﻻﻫـﺎى ﺗﺠﻤﻠـﻰ دﺳـﺖ زدﻧـﺪ .اﻟﺒﺘـﻪ ﺳـﺎرا
داده ﺷﺪه ﻫﻢ 41ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﺑﻮد ﮐﻪ 28درﺻﺪ وﯾﻠـﺮزدورف ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﮔﺮوه در دﺳـﺎﻣﺒﺮ ﮔﻔﺖ ﯾﺎ ﺑﺪ .
آن ﭘﺎﯾﭙﻮش و ﭘﻮﺷﺎك ﺗﻌﻠﻖ داﺷﺖ .ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻃﺒـﻖ ﮔـﺰارش ژوﺋـﻦ ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﮔـﺮوه ﻣﺸـﺎوره
ﮔﻔﺘﻪ دﯾﻮﯾﺪ ﺳﻮﺑﺎى ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ و ﯾﮑﻰ از ﻣﺆﺳﺴﺎن ﺑﻮﺳـﺘﻮن ،ﺑـﻪ ﺧﺎﻃـﺮ اﺛـﺮات ﻣﺨﺮﺑـﻰ ﮐـﻪ ﮐﺮوﻧـﺎ
ﺷﺮﮐﺖ ﻫﭙﻰ رﯾﺘﺮﻧﺰ ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺲ در ﻧﯿﻤـﻪ ﻧﺨﺴـﺖ ﭘﺎرﺳـﺎل ﺑـﺮ ﺧﺮدهﻓﺮوﺷـﻰ
دادن ﺧﺮﯾﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﻰﮐﻨﺪ در ﺳﺎل 2019 ﺣﻀـﻮرى در ﺟﻬـﺎن ﮔﺬاﺷـﺖ ﺣـﺪود 14درﺻـﺪ
12ﺷﻤــﺎره l210ﺧـــﺮداد1400