Page 42 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 233
P. 42

‫آموزش‬

‫از چه کلماتی در تبلیغات استفاده نکنیم‬

                                                    ‫‪( A Lot‬خیلی زیاد)‬              ‫یکی از را‌ههای جلب اعتماد مشــتری به بازار با تبلیغات مناسب و آگاه ‌یبخش میسر‬
                              ‫هرگز از کلماتی همچون «خیلی زیاد» اســتفاده‬           ‫م ‌یشــو ‌د‪ .‬تبلیغاتی مستقیم و صادقانه تا بتواند امنیت محیط بازار را رقم بزند‪ .‬در این‬
                              ‫نکنید که باعث تمایز کسب و کار شما از دیگران‬          ‫مسیر عبارات و کلمات فروشنده م ‌یتواند یک از نکات کلیدی باشد‪ .‬البته باید بدانیم که‬
                             ‫نم ‌یشود‪ .‬در عوض‪ ،‬غنای پیا ‌متان را افزایش دهید‪.‬‬      ‫نگفتن چه عباراتی م ‌یتواند راه را برای فروش بیشتر هموار کند‪ .‬در این جا ‪ ۱۰‬کلمه‬
                            ‫اگر ‪ ۲۰‬نوع گل رز در گلفروشــی خــود دارید‪ ،‬آن‬
                           ‫را بگوییــد‪ .‬اگر در عرض پنــج دقیقه به تما ‌سهای‬                     ‫ذکر شده اند که باید در آگه ‌یهای سال جاری خود از آ ‌نها بپرهیزید‪.‬‬
                           ‫مشتریان پاسخ می دهید‪ ،‬این را به مردم بگویید‪ .‬کدام‬
                          ‫یک جذا ‌بتر است‪« :‬شما م ‌یتوانید از بین انواع خیلی‬                                                                ‫‪( Free‬رایگان)‬
                           ‫زیاد کف ‌شها در فروشــگاه کفش ‪ x‬انتخاب کنید» یا‬         ‫آگه ‌یهایی که شــامل پیا ‌مهایی دربارة فروش محصولات یا خدمات رایگان هســتند‪،‬‬
                           ‫«م ‌یتوانید بیش از ‪ ۱۰۰‬نوع کفش را از فروگاه کفش‬         ‫م ‌یتوانند در زمان رکود اقتصادی کارآیی خوبی داشته باشند اما مصر ‌فکنندگان باید‬
                           ‫‪ x‬انتخــاب کنید»؟ «خیلی زیاد» مــی تواند معانی‬          ‫عملکرد خوب آ ‌نها را به چشــم ببینند‪ .‬بخش هرزنام ‌ههای(‪ )spam‬ایمی ‌لها مملو از‬
                    ‫متفاوتی برای افراد متفاوت داشته باشد‪ .‬فضایی را برای حدس‬        ‫پیا ‌مهایی هستند که م ‌یتوان این کلمه را در آ ‌نها دید‪ .‬در حالی که استفاده از عباراتی‬
                    ‫و گمــان در آگهی خود ایجاد نکنید‪ .‬پیام شــما باید آن قدر‬       ‫همچون «اکنون درهای خود را به روی خدمات رایگان باز کنید» وسوس ‌هکننده هستند‪،‬‬
                              ‫روشن باشد که جایی برای سردرگمی باقی نماند‪.‬‬           ‫اما این یک پیام الکترونیکی است که بسیاری از کاربران آن را به بخش هرزنام ‌ههای خود‬
                                                                                   ‫م ‌یفرستند‪ .‬وقتی شرایط اقتصادی دشوار است‪ ،‬شما نم ‌یتوانید ریسک کنید و پیا ‌مهای‬
                                               ‫‪( Opportunity‬فرصت)‬                  ‫الکترونیکی خود را برای کسانی ارسال کنید که تمایلی به پذیرش آ ‌نها ندارند‪ .‬عبارتند‬
                    ‫وقتــی از کلمة فرصت اســتفاده م ‌یکنید‪ ،‬عمل ًا هیچ کمکی‬        ‫از‪« :‬رایگان» را با کلماتی همچون «اهدایی» یا «افتخاری» جایگزین کنید تا اثربخشی‬
                    ‫به مشــتری خود نم ‌یکنید‪ .‬مصر ‌فکنندگان خواهان فرصت‬
‫نیستند‪ .‬آنها م ‌یخواهند اعتماد کنند که پول حاصل از دسترن ‌جشان درست هزینه شده‬                                                         ‫پیا ‌مها ‌یتان از بین نرود‪.‬‬
‫است‪ .‬آنها م ‌یخواهند به نتایج مد نظرشان دست یابند نه فرص ‌تهای دستیابی به آ ‌نها‪.‬‬
                                                                                                                                    ‫‪( Guarantee‬ضمانت)‬
‫‪( To be or not to be, for that matter‬بودن یا نبودن‪ ،‬مسئله این است)‬                 ‫امروزه‪ ،‬افراد اندکی به ضمان ‌تها اعتقاد دارند مگر این که بتوانید ثابت کنید‪ ،‬که ضمانت‬
‫آگهی یا پیام بازاریابی خود را به صورت معلوم بنویســید نه مجهول‪ .‬اگر از کلمات بالا‬  ‫شــما واقعی اســت‪ .‬در این صورت باید مستغلات یا املاکی ارزشمند را در آگهی خود‬

                                  ‫استفاده کرد‌هاید‪ ،‬متن خود را بازخوانی کنید‪.‬‬                    ‫بگنجانید تا بتوانید پیامی اثربخش را به دست مشتریان تان برسانید ‪.‬‬

                                                   ‫‪( Synergy‬همیاری)‬                                                                        ‫‪( Really‬واقع ًا)‬
‫مدت ها اســت که از این واژه استفاده می شود اما اکنون زمان آن فرا رسیده که دیگر‬     ‫اگر م ‌یخواهید فضای آگه ‌یهای خود را هدر بدهید‪ ،‬این کلمه را در آن بنویســید‪ .‬این‬
‫از آن عبور کنیم‪ .‬ای ‌نگونه کلمات ارزش مالی ندارند‪ .‬در متن خود از کلمات تخصصی‬       ‫کلمه هیچ کمکی به پیام شما نم ‌یکند‪ .‬در عوض‪ ،‬توجه مشتریان به شما را کم کرده‬
‫اســتفاده نکنید زیرا مشتری باید برای درک معنای آ ‌نها به سراغ فرهنگ لغات برود‪.‬‬     ‫و احتمالاً باعث م ‌یشود که آ ‌نها حتی پیام شما را به طور کامل نخوانند‪ .‬با استفاده از‬
‫مصر ‌فکنندگان توجهی به جایگاه منحصر به فرد ارزشی شما ندارند‪ .‬آنها م ‌یخواهند در‬
 ‫ازای پولی که م ‌یپردازند همان محصول یا خدماتی را که می خواهند‪ ،‬دریافت کنند‪.‬‬                                      ‫چنین کلماتی‪ ،‬فضای آگهی خود را از بین نبرید‪.‬‬

                                                          ‫قابلیت مصرف‬                                                                       ‫‪( Very‬خیلی)‬
‫توجه داشــته باشید که نباید از رقبا تقلید کنید‪ .‬در عوض‪ ،‬محصول و کسب و کارتان‬       ‫آیا اســتفاده از این کلمه باعث جذا ‌بتر شدن یک آگهی م ‌یشود؟ آیا تبلیغ «وقتی به‬
‫را با پیا ‌مهای منحصر به فرد متمایز ســازید که احتمالاً مخاطبان هدف شما را ترغیب‬   ‫گ ‌لهــای خیلی تازه نیاز دارید با فروشــگاه گل ‪ ABC‬تماس بگیرید»‪ ،‬اثربخ ‌شتر از‬
                                                                                   ‫این عبارت اســت که «وقتی به گ ‌لهای تازه نیاز دارید‪ ،‬با فروشگاه گل ‪ ABC‬تماس‬
                                             ‫م ‌یکنند تا به شما پاسخ دهند‪.‬‬
‫قواعد تبلیغات موفق سال به سال تغییر نمی کنند اما چون بازاریابی و محیط تغییر می‬        ‫بگیرید»؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است‪ ،‬پاراگراف آخر را دوباره بخوانید‪.‬‬
‫کنند‪ ،‬شــما باید پیام های خود را تغییر دهید‪ .‬از فهرست بالا به عنوان یک راهکار در‬
                                                                                                                                               ‫‪( That‬که)‬
                          ‫قبال روش تبلیغات خود در سا ‌لجاری استفاده نمایید‬         ‫وقتی نگارش متن آگهی یا بازاریابی خود را تمام کردید‪ ،‬یک بار آن را بازخوانی نمایید‬
‫مرجع‪ :‬خانه کارآفرینان ایران‬                                                        ‫و هر بار که از کلمة «که» استفاده کرده اید را یادداشت کنید‪ .‬این احتمال وجود دارد‬
                                                                                   ‫که شما تا ‪ ۹۰‬درصد آن ها را حذف کنید زیرا «که» کلم ‌های است که فقط متن را پر‬
                                                                                   ‫کرده اما توجه مشتری را به پیام شما جلب نم ‌یکند‪ .‬در عوض‪ ،‬این امر زمان خواننده‬

                                                                                                                                          ‫را کاهش می دهد‪.‬‬

                                                                                          ‫‪ 30‬شمــاره‪ l۲33‬مردادماه‪۱۴۰4‬‬
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47