Page 42 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 233
P. 42
آموزش
از چه کلماتی در تبلیغات استفاده نکنیم
( A Lotخیلی زیاد) یکی از راههای جلب اعتماد مشــتری به بازار با تبلیغات مناسب و آگاه یبخش میسر
هرگز از کلماتی همچون «خیلی زیاد» اســتفاده م یشــو د .تبلیغاتی مستقیم و صادقانه تا بتواند امنیت محیط بازار را رقم بزند .در این
نکنید که باعث تمایز کسب و کار شما از دیگران مسیر عبارات و کلمات فروشنده م یتواند یک از نکات کلیدی باشد .البته باید بدانیم که
نم یشود .در عوض ،غنای پیا متان را افزایش دهید. نگفتن چه عباراتی م یتواند راه را برای فروش بیشتر هموار کند .در این جا ۱۰کلمه
اگر ۲۰نوع گل رز در گلفروشــی خــود دارید ،آن
را بگوییــد .اگر در عرض پنــج دقیقه به تما سهای ذکر شده اند که باید در آگه یهای سال جاری خود از آ نها بپرهیزید.
مشتریان پاسخ می دهید ،این را به مردم بگویید .کدام
یک جذا بتر است« :شما م یتوانید از بین انواع خیلی ( Freeرایگان)
زیاد کف شها در فروشــگاه کفش xانتخاب کنید» یا آگه یهایی که شــامل پیا مهایی دربارة فروش محصولات یا خدمات رایگان هســتند،
«م یتوانید بیش از ۱۰۰نوع کفش را از فروگاه کفش م یتوانند در زمان رکود اقتصادی کارآیی خوبی داشته باشند اما مصر فکنندگان باید
xانتخــاب کنید»؟ «خیلی زیاد» مــی تواند معانی عملکرد خوب آ نها را به چشــم ببینند .بخش هرزنام ههای( )spamایمی لها مملو از
متفاوتی برای افراد متفاوت داشته باشد .فضایی را برای حدس پیا مهایی هستند که م یتوان این کلمه را در آ نها دید .در حالی که استفاده از عباراتی
و گمــان در آگهی خود ایجاد نکنید .پیام شــما باید آن قدر همچون «اکنون درهای خود را به روی خدمات رایگان باز کنید» وسوس هکننده هستند،
روشن باشد که جایی برای سردرگمی باقی نماند. اما این یک پیام الکترونیکی است که بسیاری از کاربران آن را به بخش هرزنام ههای خود
م یفرستند .وقتی شرایط اقتصادی دشوار است ،شما نم یتوانید ریسک کنید و پیا مهای
( Opportunityفرصت) الکترونیکی خود را برای کسانی ارسال کنید که تمایلی به پذیرش آ نها ندارند .عبارتند
وقتــی از کلمة فرصت اســتفاده م یکنید ،عمل ًا هیچ کمکی از« :رایگان» را با کلماتی همچون «اهدایی» یا «افتخاری» جایگزین کنید تا اثربخشی
به مشــتری خود نم یکنید .مصر فکنندگان خواهان فرصت
نیستند .آنها م یخواهند اعتماد کنند که پول حاصل از دسترن جشان درست هزینه شده پیا مها یتان از بین نرود.
است .آنها م یخواهند به نتایج مد نظرشان دست یابند نه فرص تهای دستیابی به آ نها.
( Guaranteeضمانت)
( To be or not to be, for that matterبودن یا نبودن ،مسئله این است) امروزه ،افراد اندکی به ضمان تها اعتقاد دارند مگر این که بتوانید ثابت کنید ،که ضمانت
آگهی یا پیام بازاریابی خود را به صورت معلوم بنویســید نه مجهول .اگر از کلمات بالا شــما واقعی اســت .در این صورت باید مستغلات یا املاکی ارزشمند را در آگهی خود
استفاده کردهاید ،متن خود را بازخوانی کنید. بگنجانید تا بتوانید پیامی اثربخش را به دست مشتریان تان برسانید .
( Synergyهمیاری) ( Reallyواقع ًا)
مدت ها اســت که از این واژه استفاده می شود اما اکنون زمان آن فرا رسیده که دیگر اگر م یخواهید فضای آگه یهای خود را هدر بدهید ،این کلمه را در آن بنویســید .این
از آن عبور کنیم .ای نگونه کلمات ارزش مالی ندارند .در متن خود از کلمات تخصصی کلمه هیچ کمکی به پیام شما نم یکند .در عوض ،توجه مشتریان به شما را کم کرده
اســتفاده نکنید زیرا مشتری باید برای درک معنای آ نها به سراغ فرهنگ لغات برود. و احتمالاً باعث م یشود که آ نها حتی پیام شما را به طور کامل نخوانند .با استفاده از
مصر فکنندگان توجهی به جایگاه منحصر به فرد ارزشی شما ندارند .آنها م یخواهند در
ازای پولی که م یپردازند همان محصول یا خدماتی را که می خواهند ،دریافت کنند. چنین کلماتی ،فضای آگهی خود را از بین نبرید.
قابلیت مصرف ( Veryخیلی)
توجه داشــته باشید که نباید از رقبا تقلید کنید .در عوض ،محصول و کسب و کارتان آیا اســتفاده از این کلمه باعث جذا بتر شدن یک آگهی م یشود؟ آیا تبلیغ «وقتی به
را با پیا مهای منحصر به فرد متمایز ســازید که احتمالاً مخاطبان هدف شما را ترغیب گ لهــای خیلی تازه نیاز دارید با فروشــگاه گل ABCتماس بگیرید» ،اثربخ شتر از
این عبارت اســت که «وقتی به گ لهای تازه نیاز دارید ،با فروشگاه گل ABCتماس
م یکنند تا به شما پاسخ دهند.
قواعد تبلیغات موفق سال به سال تغییر نمی کنند اما چون بازاریابی و محیط تغییر می بگیرید»؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است ،پاراگراف آخر را دوباره بخوانید.
کنند ،شــما باید پیام های خود را تغییر دهید .از فهرست بالا به عنوان یک راهکار در
( Thatکه)
قبال روش تبلیغات خود در سا لجاری استفاده نمایید وقتی نگارش متن آگهی یا بازاریابی خود را تمام کردید ،یک بار آن را بازخوانی نمایید
مرجع :خانه کارآفرینان ایران و هر بار که از کلمة «که» استفاده کرده اید را یادداشت کنید .این احتمال وجود دارد
که شما تا ۹۰درصد آن ها را حذف کنید زیرا «که» کلم های است که فقط متن را پر
کرده اما توجه مشتری را به پیام شما جلب نم یکند .در عوض ،این امر زمان خواننده
را کاهش می دهد.
30شمــاره l۲33مردادماه۱۴۰4