Page 23 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 225
P. 23

‫اخبار داخلی‬

‫متأسفانه تولیدکنندگان کیف و کفش همدانی از چرم کارخانه‌های‬                       ‫چرم همدان مرغوب است اما برند ندارد‬
‫اســتان اســتفاده نم ‌یکنند و تولیدکنندگان چرم سازی در همدان‬
‫بیشــتر تولیدات خود را به سایر استا ‌نها صادر م ‌یکنند و شاید بتوان‬  ‫چرم همــدان به عنوان یکــی از صنایع دســتی همدان برخلاف‬
                                                                     ‫کیفیت مطلوبی که دارد‪ ،‬نتوانسته در بازارهای خارجی حضور داشته‬
          ‫گفت نسبت به تولیدکنندگان داخل استان اعتماد ندارند‪.‬‬
                                                                                                                             ‫باشد‪.‬‬
‫چرم همدان با توجه به کیفیت مطلوب در تولید شایســتگی لازم‬             ‫به گزارش روزنامه همدان پیام‪« :‬چرم یکی از صنایع دستی کشور‬
‫را برای گرفتن نشــان اصالت دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم تا در‬     ‫اســت که در دو دهه اخیر با مشــکلات بسیاری دســ ‌ت و پنجه نرم‬
‫حــد توان خود با حمایت از تولیدکنندگان این صنعت چرم همدان را‬         ‫می‌کند؛ مشــکلاتی که کارشناسان این صنعت دلایل آن را چک‌های‬
‫به جایگاه شایسته خود در صنعت چرم جهان برسانیم‪ .‬در حال حاضر‬           ‫برگشــتی‪ ،‬رقابت نابرابر با محصولات وارداتی‪ ،‬کمبود سرمایه‌گذاری‪،‬‬
‫مشکل اصلی این صنعت در همدان نداشتن صنایع مکانیزه مادر است‬
                                                                                            ‫فرسودگی ماشین‌آلات و… عنوان کرد‌هاند‪.‬‬
        ‫که راه‌اندازی آن نیازمند سرمایه‌های سنگین خارجی است‪.‬‬         ‫در حال حاضر زنگ خطر بزرگی برای این صنعت در کشــور و به‬
‫در کشــور ‪ ۱۳۸‬کارخانه چرم‌سازی وجود دارد که تنها ‪ ۳۰‬درصد‬             ‫طبع آن اســتان همدان به صدا درآمده اســت‪ ،‬بر این اساس کاهش‬
‫آنها در حال فعالیت هستند این در حالیست که رقم بالای هزینه‌های‬        ‫تولیــد محصولات چرمی زمینه را برای صادرات ارزا ‌ن قیمت پوســت‬
‫تمام شــده و ارائه چک‌های یک‌ساله ســبب کاهش نقدینگی در این‬          ‫خام فراهم کرده و از طرفی فرســوده بودن ماشین‌ آلات چرم‌سازی‪،‬‬
‫صنعت و رکود بازار چرم کشور و به طبع آن استان همدان شده است‪.‬‬          ‫نبود تســهیلات مناسب برای نوسازی و تکمیل خطوط تولید‪ ،‬کمبود‬
‫وضعیت که اقتصاد کشــور با آن درگیر است تقریبا سبب شده رکود‬           ‫نقدینگی و مشــکلات فراوان مالی واحدها‪ ،‬فقــدان حمایت جدی از‬
‫تمام صنایع کشــور را در بربگیرد بهترین را‌هحل این مســاله در حال‬     ‫صادرات‪ ،‬قاچاق و واردات کالاهای مشــابه از دیگر مشکلاتی است که‬
‫حاضر این اســت که برای مدتی اصناف را رهــا کنند و بگذارند تا با‬      ‫تولیــد چرم داخلی را فلج کرده که بــرای احیا و درمان نیاز به توجه‬

                          ‫مدیریت صنفی از این دوران گذر کنند‪.‬‬                                                   ‫بیشتر مسئولان دارد‪.‬‬
‫پوست گوســفند و گاو ایرانی بهترین پوست در جهان است زمان‬              ‫وجــود این قبیل مشــکلات مانع از تولید چرم باکیفیت شــده و‬
‫فرآوری چرم تا رســیدن به مرحله نیم ساخت‪ ۲۰ ،‬روز است که این‬           ‫نبود نمایندگی شــرکت‌های خارجی در استان‪ ،‬جهت ارائه تکنولوژی‬
‫مــدت طولانی‪ ،‬تهیه مواد اولیه و رنگ بــا هزینه بالا از طریق واردات‬   ‫و تکنیک‌هــای نوین مورد نیاز این بخش نیز باعث شــده که صنعت‬

                        ‫علت صادرات چرم ناتمام از همدان است‪.‬‬                                     ‫چرم‌سازی رشد مطلوبی نداشته باشد‪.‬‬
‫مدیریــت صادراتــی در حوزه چــرم وجود نــدارد و بازاریابی در‬         ‫این اتفاق در حالیست که صنعت چرم همدان با سابقه ای چند ده‬
‫کشــورهای خارجی انجام نشده است که ضرورت دارد در این مسیر‬             ‫ساله به دلیل تجهیز نبودن به تکنولوژی روز و عقب‌ افتادگی علی رغم‬
‫اقــدام به حل ضع ‌فهــای بانکی کنیــم تا از تولی ‌دکننــدگان دیگر‬    ‫کیفیت بالا و مطلوب نتوانســته از رقبای خود در خارج از کشور جلو‬
‫کشــورها عقب نمانیم‪ .‬در حال حاضر کمبودی در بازار چرم همدان‬
‫وجود ندارد و اگر کســی پول نقد داشته باشــد‪ ،‬م ‌یتواند زیر قیمت‬                  ‫زده و در بازارهای خارجی حضور مناسبی داشته باشد‪.‬‬
                                                                     ‫بر این اســاس تولیدکننــدگان محصولات چرمــی معتقدند که‬
                                                   ‫خرید کند‪.‬‬         ‫مصر ‌فکننــده داخلی‪ ،‬قدرت لازم را برای خریــد محصولات چرمی‬
                                                                     ‫نــدارد و تاکید دارند که تنها با حمایت از فعالان این صنعت می توان‬
                                                                     ‫چرخ صنعت چرم همدان را به گردش درآورد و زمینه را برای افزایش‬

                                                                                                         ‫تولید و صادرات فراهم کرد‪.‬‬
                                                                     ‫صنعت چرم در همدان ســابقه ای طولانی دارد و همدان از جمله‬
                                                                     ‫استان های پیشــتاز این عرصه به شمار می رود‪ .‬باید به دنبال جذب‬
                                                                     ‫و حضور در بازار جهانی برای چرم همدان باشــیم برند سازی از مهم‬
                                                                     ‫ترین نیازهای صنعت چرم در همدان است تا بتوانیم با استفاده از ان‬
                                                                     ‫هنــر مردم همدان را در صنعت چرم در ذهن مشــتری و بازار هدف‬
                                                                     ‫بــرای آن تثبیت کنیم‪ .‬به دنبال آن هســتیم تا با آموزش صحیح به‬
                                                                     ‫تولید کنندگان در زمینه آشــنایی با بازار جهانی چرم و اســتفاده از‬
                                                                     ‫ظرفیت مجود در فضای مجازی برای معرفی و تبلیغ چرم همدان این‬

                                                                            ‫صنعت را بیش از پیش در دنیا با برند همدان معرفی نماییم‪.‬‬

‫شمــاره ‪ l۲25‬دی ‪11 ۱۴۰2‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28