Page 10 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 215
P. 10

‫سخن سردبیر‬

        ‫زندگی در حال؛ همچون پرنده درآشیانه‬

‫متفکران متعددی هستند که به ما می آموزند تنها راه رهایی از درد و رنج‪ ،‬زندگی کردن در «حال و اکنون» است‪.‬‬
‫اما از این ســخن تعابیر غلطی صورت گرفته اســت‪ .‬منظور از زندگی در حال این نیست که مثلا اگر من پنج میلیون‬
‫تومان در جیب دارم و باید ده روز دیگر مثلا سه میلیون تومان اجاره خانه بدهم‪ ،‬به خودم بگویم بیا «در حال زندگی‬
‫کنیم» و با این پول امروز به یک ســفر ســه‪ ،‬یا چهار میلیونی بروم‪ .‬در خصوص زندگی در حال یک فیلســوف آلمان‬
‫مثال ارزنده‌ای زده است‪ .‬او می‌گوید زندگی در حال مثل زندگی زندگی پرنده در آشیانه است‪ .‬پرنده آشیانه می‌سازد‬
‫برای زندگی‪ ،‬برای پیدا کردن جفت‪ ،‬برای جوجه آوری‪ ،‬برای جمع آوری غذا‪ ،‬برای اســتراحت‪ .‬و نیز از آشــیان ‌هاش به‬
‫مســافت‌های نزدیک پرواز م ‌یکند برای جف ‌تیابی‪ ،‬غذا یابی و مانند آن‪ .‬امــا این پرنده تمام زندگی‌اش حو ‌لو‌حوش‬

                                              ‫آشیانه و با توجه به آشیانه است و به «دور و دراز» کاری ندارد‪.‬‬
‫از این منظر زندگی در حال یعنی به اکنون و آینده‌های نزدیک فکر کن و به دورها و خیلی دورها توجه نداشــته‬

                                                                                                  ‫باش‪.‬‬
‫واقعیت این اســت که ما در کشــوری زندگی م ‌یکنیم که نمی‌توان به وضعیت‌ها و آینده‌های دور توجه کرد چون‬
‫هیچ چیز معلوم نیست‪ .‬اما به مانند پرنده باید تا حدودی پرواز کرد و گشت‌های حتی چند ساعته در اطراف آشیانه‬

                                                                              ‫زد تا به نیازهای خود رسید‪.‬‬
‫این مقدمه برای آن آمد که بگوییم‪ ،‬درســت است که نم ‌یدانیم در سال‌های دور این کشور چه رخ خواهد داد اما‬

                                                               ‫برای امروز و آینده نزدیک باید برنامه داشت‪.‬‬
‫متاســفانه صنعــت ما در طی این ســا ‌لها از بیماری‌های مختلفــی رنج م ‌یبرد که از جمله آنهــا عقب افتادی و‬
‫فرسودگی است‪ .‬صنعت ما فرسوده و خیلی از زمان حال عقب است‪ .‬برای بقاء و رشد لازم است فکری کرد‪ .‬تکنولوژی‬
‫مورد اســتفاده در صنعت کفش ما با آنچه امروز درجهان اســتفاده م ‌یشود خیلی فاصله دارد‪ .‬تخصص‌های مرتبط از‬
‫آموزش‌هــای جدیــد بهره کمی دارند‪ .‬این آموزش فقط در حوزه فنی و تولید نیســت بلکه در برنامه‌ریزی‪ ،‬بازاریابی‪،‬‬
‫طراحی‪ ،‬مد و مانند آن هم خیلی عقب هستیم‪ .‬از سوی دیگر تنوع در تولید مطلوب نیست‪ .‬طیف متنوعی از نیازهای‬
‫کفش وجود دارد؛ از کفش‌های رســمی و مجلســی تا اسپورت که هر کدام از آنها برای تولید به ملزومات خاص خود‬

                                                                                              ‫نیاز دارند‪.‬‬
‫به رغم تنگناهای موجود در بخشــی از حوزه صنعت‪ ،‬صاحبان وشاغلان آن به کرات از متخصصان خارجی دعوت‬
‫م ‌یکنند تا با حضور در ایران و انجام نشســت‌ها‪ ،‬به فهم و شــناخت تازه دست پیدا کنند‪ .‬این پدیده در عرصه صنعت‬
‫کفش کشــور بسیار کم رمق است‪ .‬حتی مراکز دانشــگاهی و تخصصی در حوزه کفش و چرم‪ ،‬تقریبا در کشور وجود‬
‫ندارد یا جدی نیست‪ .‬اینها ضرروت‌ها‪ ،‬خلا‌ءها و بایدهای اقتصاد کفش است که بدست آورد و رسیدن به آن در زنجیره‬

                                           ‫افراد شاغل و دارای منافع از این صنعت تاثیر مثبتی خواهد داشت‪.‬‬
‫در این میان نهادهای صنفی مرتبط با حوزه چرم وکفش می توانند و ضروری اســت با برقراری ارتباطات و تعامل‬
‫با ســازمان‌ها و وزارتخانه‌های بالادستی‪ ،‬این اطلاعات و تسهیلات را به اعضای خود عرضه کنند و هم زمان شرک ‌تها‬
‫و موسســات پرتوان در این حوزه لازم است خود نیز راســاء در خصوص این موارد اقدام کنند‪ .‬تحقق اقدام در جهت‬
‫مواردی که گفته شــد فراتر از بیان یک ســلیقه یا پیشنهاد اســت‪ .‬این موارد یک ضرورت تام است که بدون آن در‬
‫آینده‌ای نه چندان دور بازاری نمی‌توان داشــت و به عکس با در دســت داشتن اقدام در جهت تحقق این ضورت‌ها به‬

                                                        ‫زودی می‌توان بار دیگر بازار تقاضا را گسترده‌تر کرد‪.‬‬
‫قرار نیست در ‌بها فقط بر همین پاشنه بچرنند‪ .‬پس باید آماده بود برای روزی که درب‌ها بر روی افق تازه باز شود‪.‬‬

              ‫این افق یک رویا نیست‪ .‬تاریخ و دانش اجتماعی و اقتصادی می‌گوید که افق تازه محقق خواهد شد‪.‬‬

                                                                                                           ‫‪ 2‬شمــاره ‪ l۲۱5‬خرداد و تیر ‪۱۴۰1‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15