Page 10 - ماهنامه بازار چرم و کفش - شماره 215
P. 10
سخن سردبیر
زندگی در حال؛ همچون پرنده درآشیانه
متفکران متعددی هستند که به ما می آموزند تنها راه رهایی از درد و رنج ،زندگی کردن در «حال و اکنون» است.
اما از این ســخن تعابیر غلطی صورت گرفته اســت .منظور از زندگی در حال این نیست که مثلا اگر من پنج میلیون
تومان در جیب دارم و باید ده روز دیگر مثلا سه میلیون تومان اجاره خانه بدهم ،به خودم بگویم بیا «در حال زندگی
کنیم» و با این پول امروز به یک ســفر ســه ،یا چهار میلیونی بروم .در خصوص زندگی در حال یک فیلســوف آلمان
مثال ارزندهای زده است .او میگوید زندگی در حال مثل زندگی زندگی پرنده در آشیانه است .پرنده آشیانه میسازد
برای زندگی ،برای پیدا کردن جفت ،برای جوجه آوری ،برای جمع آوری غذا ،برای اســتراحت .و نیز از آشــیان هاش به
مســافتهای نزدیک پرواز م یکند برای جف تیابی ،غذا یابی و مانند آن .امــا این پرنده تمام زندگیاش حو لوحوش
آشیانه و با توجه به آشیانه است و به «دور و دراز» کاری ندارد.
از این منظر زندگی در حال یعنی به اکنون و آیندههای نزدیک فکر کن و به دورها و خیلی دورها توجه نداشــته
باش.
واقعیت این اســت که ما در کشــوری زندگی م یکنیم که نمیتوان به وضعیتها و آیندههای دور توجه کرد چون
هیچ چیز معلوم نیست .اما به مانند پرنده باید تا حدودی پرواز کرد و گشتهای حتی چند ساعته در اطراف آشیانه
زد تا به نیازهای خود رسید.
این مقدمه برای آن آمد که بگوییم ،درســت است که نم یدانیم در سالهای دور این کشور چه رخ خواهد داد اما
برای امروز و آینده نزدیک باید برنامه داشت.
متاســفانه صنعــت ما در طی این ســا لها از بیماریهای مختلفــی رنج م یبرد که از جمله آنهــا عقب افتادی و
فرسودگی است .صنعت ما فرسوده و خیلی از زمان حال عقب است .برای بقاء و رشد لازم است فکری کرد .تکنولوژی
مورد اســتفاده در صنعت کفش ما با آنچه امروز درجهان اســتفاده م یشود خیلی فاصله دارد .تخصصهای مرتبط از
آموزشهــای جدیــد بهره کمی دارند .این آموزش فقط در حوزه فنی و تولید نیســت بلکه در برنامهریزی ،بازاریابی،
طراحی ،مد و مانند آن هم خیلی عقب هستیم .از سوی دیگر تنوع در تولید مطلوب نیست .طیف متنوعی از نیازهای
کفش وجود دارد؛ از کفشهای رســمی و مجلســی تا اسپورت که هر کدام از آنها برای تولید به ملزومات خاص خود
نیاز دارند.
به رغم تنگناهای موجود در بخشــی از حوزه صنعت ،صاحبان وشاغلان آن به کرات از متخصصان خارجی دعوت
م یکنند تا با حضور در ایران و انجام نشســتها ،به فهم و شــناخت تازه دست پیدا کنند .این پدیده در عرصه صنعت
کفش کشــور بسیار کم رمق است .حتی مراکز دانشــگاهی و تخصصی در حوزه کفش و چرم ،تقریبا در کشور وجود
ندارد یا جدی نیست .اینها ضرروتها ،خلاءها و بایدهای اقتصاد کفش است که بدست آورد و رسیدن به آن در زنجیره
افراد شاغل و دارای منافع از این صنعت تاثیر مثبتی خواهد داشت.
در این میان نهادهای صنفی مرتبط با حوزه چرم وکفش می توانند و ضروری اســت با برقراری ارتباطات و تعامل
با ســازمانها و وزارتخانههای بالادستی ،این اطلاعات و تسهیلات را به اعضای خود عرضه کنند و هم زمان شرک تها
و موسســات پرتوان در این حوزه لازم است خود نیز راســاء در خصوص این موارد اقدام کنند .تحقق اقدام در جهت
مواردی که گفته شــد فراتر از بیان یک ســلیقه یا پیشنهاد اســت .این موارد یک ضرورت تام است که بدون آن در
آیندهای نه چندان دور بازاری نمیتوان داشــت و به عکس با در دســت داشتن اقدام در جهت تحقق این ضورتها به
زودی میتوان بار دیگر بازار تقاضا را گستردهتر کرد.
قرار نیست در بها فقط بر همین پاشنه بچرنند .پس باید آماده بود برای روزی که دربها بر روی افق تازه باز شود.
این افق یک رویا نیست .تاریخ و دانش اجتماعی و اقتصادی میگوید که افق تازه محقق خواهد شد.
2شمــاره l۲۱5خرداد و تیر ۱۴۰1