Page 16 - مجله بازار چرم و کفش - شماره 213
P. 16

‫گزارش‬

‫پیـــام امیدبخش صنعت کفــش‬

     ‫ایتــالـــیا‬

‫برای ‪ 17‬هزار و ‪ 500‬نفر در صدر قرار دارد و‬        ‫اهمیت دارند و مثل ًا بیش‌تر به روندهای تجمل‬        ‫بخش پایپوش ایتالیا در نه ماه نخست سال‬
‫جایگاه‌های بعدی از آن توسکانی(‪ 952‬شرکت و‬         ‫و پسندروز محوریت می‌دهند‪ .‬او می‌گوید‪ :‬در‬           ‫‪ ۲۰۲۱‬در قیاس مدت مشابه سال قبل از آن ‪۱۶‬‬
‫‪ 14‬هزار کارمند)‪ ،‬ونتو(‪ 655‬شرکت و ‪ 15‬هزار و‬       ‫حالی که م ‌یدانیم تولید مهم است و خوش‌بختانه‬       ‫درصد افزایش درآمد داشت که البته همچنان ‪ ۱۰‬تا‬
‫‪400‬کارمند)‪،‬کامپانیا(‪371‬شرکتو‪6‬هزارو‪115‬‬            ‫قابلیت تولید محصولاتی منطبق با خواست‬               ‫‪ ۱۵‬درصد از همین مدت در سال ‪ ۲۰۱۹‬کم‌تر است‪.‬‬
‫کارمند) و لومباردی(‪ 343‬شرکت و ‪ 6‬هزار و ‪687‬‬       ‫مصرف‌کنندگان هنوز در ایتالیا وجود دارد‪ .‬به‬         ‫درآمد صادرات نه ماه نسخت سال ‪ ۲۰۲۱‬بیش از‬
                                                 ‫رغم همه‌گیری کرونا و سایر بحران‌ها مثل حملات‬       ‫‪ ۷‬میلیارد و ‪ ۵۰۰‬میلیون یورو بود و کفش‌سازان‬
                              ‫کارمند)است‪.‬‬        ‫تروریستی سال ‪ 2001‬در ایالات متحده و بحران‬          ‫ایتالیا اندکی کم‌تر از ‪ ۱۵۰‬میلیون جفت کفش‬
                                                 ‫مالی جهانی در سال ‪ 2008‬هنوز بیش از ‪ 4‬هزار‬          ‫صادر کردند‪ ۶۱.۷ ..‬درصد از درآمد کل صادرات از‬
‫سیطره تک‌قطبی نداشتن گروه‌های بزرگ‬                                                                  ‫آنپایپوش‌هایچرمیبودوسهمآ ‌نهاازحجمکل‬
                           ‫کالاهایتجملی‬             ‫شرکتداریمکهکف ‌شهاییزیباتولیدم ‌یکنند‪.‬‬
                                                                                                                       ‫صادراتنیز‪۴۴.۶‬درصدبود‪.‬‬
‫بهگفتهایناقتصاددانطبقتحقیقسال‪2021‬‬                                          ‫تصویرمنطقه‌ای‬            ‫در بازار داخلی ایتالیا شامل کفش‌های وارداتی‬
‫گروه خدمات مالی اینتسا سا ‌نپائولو در کل هزار و‬  ‫طبقآماردقیقیکهایناقتصاددانارائهم ‌یکند‬             ‫نیزمصر ‌فکنندگاندربازهژانویهتاسپتامبر‪۲۰۲۱‬‬
‫‪ 867‬تولیدکننده در ایتالیا تامی ‌نکننده ‪ 11‬شرکت‬   ‫‪4‬هزار و ‪ 151‬شرکت در حال حاضر در ایتالیا‬            ‫حدود ‪ ۳‬میلیارد و ‪ ۷۰۰‬میلیون یورو صرف پایپوش‬
‫بزرگ‌ کالاهای تجملی ایتالیا و فرانسه هستند که‬    ‫پایپوشتولیدم ‌یکنندودرکلبیشاز‪72‬هزارنفر‬             ‫کردند و بالغ بر ‪ ۱۰۰‬میلیون جفت کفش خریدند‪.‬‬
‫‪ 246‬شرکت پایپوش‌ساز هستند و سرجمع گردش‬           ‫را مشغول به کار کرد‌هاند‪ .‬به گفته خانم باچینی این‬  ‫این آمار از لحاظ ارزش ‪ ۱۰.۵‬درصد و از لحاظ حجم‬
‫مالی سالانه‌شان ‪ 5‬میلیارد و ‪ 400‬میلیون یورو‬      ‫شرکت‌ها دارای «دانش‌فنی بالایی هستند و باید‬        ‫‪ ۸.۸‬درصد نسبت به ماه‌های مشابه در سال ‪۲۰۲۰‬‬
‫است‪ .‬از این تولیدکنندگان فقط ده تولیدکننده در‬                                                       ‫افزایش داشت‪ .‬مصرف پایپوش در قیاس با آمار سال‬
‫مالکیت خود گرو ‌ههای کالاهای تجملی است‪ .‬خانم‬            ‫همچنانبرایآن‌هاارزشبالاییقائلبود‪».‬‬          ‫‪ ۲۰۱۹‬از لحاظ ارزش ‪ ۱۴.۸‬درصد و از لحاظ حجم‬
‫باچینی می‌گوید به لحاظ راهبردی ‪ 53‬شرکت جزو‬       ‫منطق معروف تولید پایپوش ایتالیا یعنی‬
‫تامی ‌نکنندگان رده ‪ 1‬و ‪ 42‬شرکت رده ‪ 2‬هستند‪.‬‬      ‫لومارچه با هزار و ‪ 315‬شرکت و اشتغا ‌لآفرینی‬                            ‫‪۱۰.۶‬درصدکاهشداشت‪.‬‬
‫بنابراین ‪ 141‬شرکت پایپوش باقی‌مانده با آن که‬
‫آن قدر شهرت دارند که در زنجیره‌های ارزش این‬        ‫‪4‬هزار و ‪ 151‬شرکت در ایتالیا‬                                             ‫بازگشتخوش‌بینی‬
‫گروه‌های مهم کالاهای تجملی باشند راهبردی به‬        ‫پایپوش تولید می‌کنند و بیش‬                       ‫خانم اقتصاددانی به نام انریکا باچینی که برای‬
                                                    ‫از ‪ 72‬هزار نفر را مشغول به‬                      ‫شرکت برگزارکننده نمایشگاه رهو در میلان کار‬
                             ‫شمارنمی‌آیند‪.‬‬                                                          ‫م ‌یکند در باره وضعیت کلی بازار نه این آمار خاص‬
‫انریکا باچینی م ‌یگوید‪« :‬یعنی این گروه‌های‬                   ‫کار کرده‌اند‬                           ‫می‌گوید خو ‌شبینی در ایتالیا رو به افزایش است و‬
‫کالاهای تجملی فقط برخی از پایپوش‌سازان را به‬                                                        ‫به به وضعیت قبل از کرونا برگشته است‪ .‬او می‌گوید‬
‫کار گرفته‌اند و بر بازار پایپوش سیطره ت ‌کقطبی‬         ‫‪ 40‬درصد شرک ‌تهای‬                            ‫غیر از حال و هوای مصر ‌فکنندگان‪ ،‬نکته دیگر هم‬
‫ندارند‪ ».‬که به نظر وی جای نگرانی ندارد و هنوز‬      ‫ایتالیایی فقط برای نام تجاری‬                     ‫باعث م ‌یشود تا به قابلیت پایدار تولیدکنندگان‬
‫بسیاری از پایپوش‌سازان می‌تواند مستقل فعالیت‬       ‫خو ‌دشان کفش می‌سازند و ‪53‬‬                       ‫ایتالیا در تولید محصولات برآورنده تمایلات‬
‫کنند و طبق آمار موسسه ملی آمار ایتالیا بیش از‬
‫هزار و ‪ 700‬پایپوش‌ساز ایتالیا یعنی بیش از ‪40‬‬        ‫درصد برای طر ‌فهای ثالث‬                                          ‫مصر ‌فکنندگانامیدوارباشد‪.‬‬
‫درصد کل پایپوش‌سازان تحت نام تجاری خودشان‬                 ‫هم تولید می‌کنند‬                          ‫به اعتقاد او مصرف‌کنندگان توجه چندانی‬
‫کفش به بازار عرضه م ‌یکنند‪ .‬او تاکید م ‌یکند‪:‬‬                                                       ‫ندارند که تولیدکنندگان همچنان در اقتصاد ایتالیا‬

                                                                                                           ‫‪ 4‬شمــاره‪ l۲۱3‬بهمن و اسفند‪۱۴۰۰‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21